چمدان :  علی موسوی ، سرپرست کاوشهای جامع باستانشناسی در پاسارگاد امروز «چهارشنبه»با اعلام این خبر گفت: محوطۀ باستانی پاسارگاد نخستین و کهن ترین سکونتگاه سلطنتی سلسله هخامنشی در فارس است که تاریخ بنیان آن به دورۀ فرمانروایی کوروش بزرگ در نیمه قرن ششم پیش از میلاد می رسد.

او با اشاره به این نکته که  محوطه میراث جهانی  پاسارگاد در محلی به نام دشت مرغاب در130 کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس واقع شده است، گفت: در مجموع بیش از پنجاه اثر تاریخی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و پیرامون آن قرار دارد که شامل بقایای سکونتگاه های پیش از تاریخی تا استقرارگاه های اسلامی در سده های ششم و هفتم هجری است.

او گفت: طرح جامع کاوشهای باستانشناسی در محوطه پاسارگاد با هدف مطالعۀ فراگیر آثار باستانی از دوران پیش از تاریخ تا سده های هفتم و هشتم هجری به مدت پنج سال پیش بینی  شده است.

موسوی با اشاره به این نکته که بنای معروف به زندان سلیمان شامل بقایای دیواری به بلندی 14 متر است که در شمال محدوده کاخها واقع شده، گفت: این دیوار در اصل باقی مانده یک برج سنگی چهار ضلعی مسقف بوده که بر اثر استفاده از سنگهای آن در ساخت و سازهای متاخر به این شکل در آمده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او با مقایسه این برج سنگی با بنای مشابه دیگری موسوم به کعبه زرتشت در نقش رستم گفت: هردو این ساختمانها بسیار شبیه به هم بوده و شاید کاربرد یکسانی نیز داشته اند هرچند که هنوز کاربرد دقیق آنها نا معلوم است.

وی اظهار داشت: کاوش های فصل سوم در محدودۀ برج سنگی ویران در ادامه کاوش های سال های قبل به منظور روشن ساختن نقشه و جزئیات معماری بنا شروع شد.

 



 

او با اشاره به نتایج مهم کاوشهای فصل گذشته از جمله کشف آثار معماری متفاوتی با بناهای شناخته شدۀ دوره هخامنشی گفت: در این فصل با گسترش محدودۀ کاوش در بخش جنوبی محوطه و نیز ایجاد گمانه در بخش شمالی آن امید است تا ارتباط محوطه با برج سنگی از سوی شمال مشخص شود و نیز راه ورود به ساختمان مکشوفه از جنوب پیدا شود.

موسوی افزود: از دیگر مکانهای کاوش شده در فصل گذشته محوطۀ موسوم به محدودۀ مقدس بود که کند و کاو در آن منجر به کشف کم نظیر آتشدان خشتی به طول تقریبی 140 سانتیمتر و آثار آخرین مراسم آئینی شامل صدها قطعه استخوان حیوانی (اغلب بز و گوسفند) شد که در آتش حرارت  دیده و سوخته بودند.

او با بیان این نکته که کاوش در اطراف محل کشف آتشدان به قصد روشنتر شدن پلان آن در این فصل نیز ادامه خواهد یافت، گفت:به منظور مرمت و خوانا سازی آثار معماری روی تل تخت کاوشهایی برای ردیابی و شناسایی یافته های کاوشهای پیشین در جریان است که برای حفاظت، مرمت و نهایتا نمایش بقایای ادوار مختلف استقرار روی تل تخت در پاسارگاد مهم است.

او از اهداف برنامۀ جامع کاوشهای باستانشناسی پاسارگاد به مطالعۀ استقرارهای پیش از عصر هخامنشی اشاره کرد و گفت: به همین منظور کارگاهی در تل خاری، یکی از تپه های پیش از تاریخی محوطه ایجاد شد.

به گفته وی، تل خاری مجموعه ای از تپه های کم ارتفاع و پراکنده در شمال محوطۀ پاسارگاد است که بخش بزرگی از آن در اثر فعالیتهای کشاورزی سالهای اخیر از بین رفته است.

او با اشاره به شناسایی آثاری از استقرار دوران باکون، لپویی و هخامنشی در کاوش در تل خاری تا کنون گفت: از اهداف کاوش در تل خاری شناسایی لایه ها و تسلسل فرهنگی دشت پاسارگاد طی هزاره های چهارم تا اول پیش از میلاد است.

این باستان شناس در پایان گفت: این کاوش تحت حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و از سوی پژوهشکده باستانشناسی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و پشتیبانی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد به سرپرستی علی موسوی در حال انجام است.
کد خبر 40816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =