چمدان : تویسرکان در استان همدان و در همسایگی ملایر و کنگاور در استان کرمانشاه، شهری کوهپایه‌ای با آب وهوایی معتدل است که بارش‌های نسبتا خوب برف و باران دارد،  اگرچه به گفته فرمانداری این شهرستان بخش اعظم این بارش‌ها هدر می‌رود.

تویسرکان باغ‌ها و مزارع سرسبزی دارد و به خاطر گردوهایش در ایران معروف است، گردو مهمترین منابع درآمد مردم این منطقه به حساب می‌آید . باغات گردو نیز از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به حساب می‌آیند اما نباید فراموش کرد که به غیر از گردو، تویسرکان سیر بسیار ویژه و معروفی نیز دارد.

علاوه بر باغات گردو دره سركان، دره گزندر، تپه قلندر سياه و مناطق سرسبز دیگر این شهرستان از  جمله جاذبه‌های طبیعی گردشگری تویسرکان به حساب می‌آیند.

منطقه حفاظت شده خانگرمز که یکی از مناطق بسیار مهم محیط زیستی است نیز در غرب تویسرکان قرار دارد.

برای دوستداران تماشای حیات وحش و طبیعت‌گردی این منطقه که زیستگاه دو گونه ارزشمند بز كوهی پازن و قوچ و ميش بسیار اهمیت دارد هرچند گردشگری در این منطقه ملزم به رعایت اصول و قوانین ویژه حفظ محیط زیست است تا این زیستگاه شکار ممنوع ارزشمند آسیبی نبیند.

ویدئویی از حیات وحش تویسرکان را در زیر ببینید:

 

سايت گردشگری آرامگاه حيقوق نبی، سايت تفريحی آرامگاه ميررضی، موزه تاريخ و فرهنگ تويسركان، بازار تاريخي تويسركان، مدرسه شيخ عليخان، خانه تاريخی دكتر اقتداری، كاروانسرای فرسفج، حمام و مسجد تاريخی سرابی از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تویسرکان هستند.



حیقوق نبی از انبياء قوم بنی‌اسرائيل است که آرامگاه او در جنوب غربی تویسرکان در بنایی مدور با گنبدی مخروطی قرار گرفته‌ است.



بازار سرپوشيده تویسرکان نیز  قدمت آن به دوره صفوی یعنی بيش از سيصد و پنجاه سال می‌رسد در دوره قاجار بازسازی می‌شود. این بازار از شمال غربی ميدان امام خمينی(ره) تویسرکان آغاز می‌شود.



كاروانسرای شاه عباسی فرسفج در 20 كيلومتری مسير تويسركان به كنگاور در حاشيه اين جاده و در مجاورت شهر فعلی فرسفج احداث شده است.



خانه مسعودی تویسرکان نیز با قدمتی حدود 50 سال از تزئینات معماری شگفتانگیزی برخوردار است.



 

تویسرکان هتل، چند مهمانپذیر و یک اقامتگاه بومگردی در روستای کهنوش و یک اقامتگاه در دست آماده سازی در سگاوی دارد.

تویسرکان یک ترمینال اتوبوس‌رانی بین شهری دارد که از پایانه اتوبوسرانی غرب تهران برای رسیدن به آن اتوبوس وجود دارد وایستگاه راه آهن این شهرستان نیز در دست احداث است.

طی مسیر از همدان به تویسرکان با اتومبیل حدود یک ساعت و نیم  و از  کرمانشاه دو ساعت زمان می‌برد.

 



 

 

 

 
کد خبر 40744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =