بازار تاریخی فرش مشهد احیا می‌شود

چمدان : مدیرکل حفظ، احیا بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اعلام این خبر گفت: احیا این بازار تاریخی با همکاری این دفتر، اداره کل خراسان رضوی و شهرداری مشهد صورت خواهد گرفت.

هادی احمدی با اشاره به جلسه‌ای که در مشهد با حضور وی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، شهردار منطقه ثامن و اعضای شورای فنی ستادی سازمان و استان خراسان برگزار شد گفت: در این جلسه پس از بحث و بررسی پیشنهادات مشاور طرح در خصوص احیا این بازار تصمیم‌گیری شد.

به گفته وی اصلاحات مورد نظر ارایه شده در نشست به مشاور ابلاغ و مقرر شد این بازار تاریخی که تنها بخشی از بازار مرکزی تاریخی مشهد محسوب می‌شود با تکیه بر اسناد و شواهد تاریخی و با توجه به کاربری مورد احیا و باز پیرایی قرار گیرد.

احمدی با تاکید بر اینکه نقطه نظرات کارشناسی ارایه شده به مشاور پس از لحاظ شدن در طرح و بررسی در شورای فنی استان خراسان رضوی برای تایید نهایی در شورای فنی سازمان به تهران ارسال خواهد شد، اظهار داشت: پژوهش و ارایه طرح احیای کالبدی و ساماندهی این بازار شامل دو مرحله مطالعات پایه، شناخت وضع، تدوین چشم‌انداز، دستور کار و ارایه الگوهای کاربردی خواهد بود.

مدیرکل حفظ، احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی افزود: بازارها از مهمترین فضاهای موجود در شهرها از گذشته تا امروزند و اگرچه شکل معماری و روابط درون آنها تغییر کرده اما همچنان از مهمترین و اثرگذارترین مکان‌ها در شهرها به شمار می‌آیند و بازارهای موضوعی همچون فرش شخصیت متفاوتی را در عرصه تنوع فضای شهری به نمایش می گذارند بویژه آنکه منحصرأ به هویت شهر وابسته و بازار فرش مشهد از جمله این بازارها با ویژگی‌های یاد شده است .

بازار فرش به عنوان بخشی از بازار بزرگ مشهد که در روند تاریخی خود از جایگاه مهمی در نظام اجتماعی و اقتصادی برخوردار بوده ارتباط دهنده عناصر مهم کالبدی – فعالیتی شهر با حرم مطهر است.
کد خبر 40742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =