واکنش ناظر میراث فرهنگی به گزارش چمدان در مورد تخریب جان‌پناه‌های دوره پهلوی پل قاجاری محمد حسن خان بابل

چمدان : در متن این جوابیه سعید سلیمانی ناظر میراث فرهنگی مازندران در پروژه پل محمد حسن خان بابل آمده است: در پاسخ به مطلب مندرج در سایت چمدان که در تاریخ یکم مردادماه 1397تحت عنوان «جان پناه‌های بتنی دوره پهلوی پل قاجاری محمدحسن خان را تخریب کردند» ذکر موارد زیرضروری است: تصمیم گیری درمورد حفظ الحاقات یا حذف آن از جمله مهمترین مراحل مرمت آثار تاریخی است که معمولاً شاخصه‌هائی همچون ارزش و غنای فرهنگی الحاقات، میزان آسیب رسانی ومیزان همخوانی الحاقات بابنای تاریخی ازجمله مهمترین مسائل تاثیرگذار به شمارمی‌روند.

در این میان پل محمدحسن خان قاجار، بنائی که به حق بزرگترین سازه آجری استان مازندران نام گرفته است در دوران پهلوی اول و همگام باور و دفن‌آوری مدرن آن روزگار دستخوش تغییراتی شده که علاوه بر دگرگونی نمای ظاهری آن ساختارکالبدی‌اش نیز به خطرافتاده 2 قرارگیری صفحه ای بتن آرمه به ابعاد 150 در 7 متر و به ضخامت 32 سانتیمتر باری معادل 280تن و دو ردیف جان پناه طرفین پل جمعاًبا طول 270 متر و وزنی معادل 25 تن، جمعاً اضافه باری معادل 305 تن را به پیکر پل تحمیل کرده و علاوه بر ایجاد فشارمضاعف برسازه پل، عنوان بزرگترین سازه آجری مازندران را نیز به زیرسوال برده است.

البته ناگفته نماند که فنآوری و شیوه اجرای این جان پناه نیز نسبت به سایر سازه‌های مدرن احداث شده در آن مقطع زمانی که معمولاً از نظر استحکام درخور توجه بوده‌اند بسیار ضعیف بوده و قسمت اعظم آن به طرز خطرناکی از راستای قائم خارج و تهدیدی برای عابرین و وسائل نقلیه عبوری بشمار می‌آمد. چنانکه هر از چندگاه اخباری مبنی بر سقوط قطعات بتنی جان پناه این پل در رسانه‌های خبری درج می‌شود. امید است که با بازگرداندن ساختار آجری جان پناه قدیمی پل که در محل اصلی و با وزنی معادل 52تن به صورت مستقیم بر باربر خواهد نشست، علاوه بر سبکسازی معقول بدنه آن، تصویری از سیمای واقعی این اثر در برابر دیدگان دوست، باربر خواهد نشست‌داران تاریخ و فرهنگ این سرزمین نقش بسته و اندکی از فشار ناشی از مداخلات ناهمگن دهه‌های اخیر بر منظر تاریخی آن و همچنین هجوم همه جانبه سازه‌های بتنی و فولادی کاسته شود.

در پی تفاهم نامه‌ای که مابین اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران، شهرداری بابل و اداره کل راه و شهرسازی استان با هدف مرمت و باززنده سازی ابنیه و بافتهای تاریخی شهرستان بابل منعقد شد، مرمت پل محمدحسن خان قاجار بعنوان اولین گام در راستای اجرائی شدن اهداف تفاهم نامه فوق الذکرانتخاب و پس از تهیه طرح مرمت از طرف اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران و تامین اعتبار لازم توسط طرفین تفاهم نامه منعقده، عملیات اجرائی مرمت پل توسط پیمانکار منتخب اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران که با طی مراحل قانونی برگزیده شد، آغاز شد.

لازم به ذکراست که دو طرف دیگر تفاهم‌نامه یاد شده نیز در شرف انتخاب پیمانکاران ذیصلاح جهت عقد قرارداد و انجام تعهدات اجرائی خود در راستای مرمت این پل تاریخی هستند.

توضیح لازم دیگر در خصوص استفاده از بیل بکهو برای جدا کردن و جمع آوری قطعات جان پناه است که بدون هیچگونه ایجاد ارتعاش و به منظور پیشگیری ازسقوط قطعات سنگین تشکیل دهنده دیواره پناه بروی کارگران انجام شده و نگارنده محترم مطلب فوق الذکر از آن با نام لودر یاد کرده است. در خاتمه کلیات طرح مرمت این بنا که درشورای فنی میراث فرهنگی مازندران بررسی و تائید شده است جهت اطلاع علاقه‌مندان عنوان می‌شود: - سبک‌سازی کلیه الحاقات آسیب رسان از پیکر بنا شامل کنسول پیاده‌رو و نرده‌های بتنی. 1- اجرای پوشش سنگ فرش بصورت قلوه رودخانه ای بروی پل. 2- احداث دیواره جان پناه مطابق تصویر قدیمی موجود از بنا. 3- بازسازی چهار میل اطراف پل. 4 - حذف معبر سواره رو از زیر پل. 5 - ترمیم حفره‌های ایجاد شده در زیر پایه‌های پل. 6- محوطه سازی و نورپردازی غیرمستقیم پل

[related-post id="40528"]
کد خبر 40702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =