چمدان : اکبر غمخوار در گفت‌و گو با خبرنگار چمدان در مورد ارز مسافرتی گفت: اعتقاد ما این است اگر فردی پاسپورت جمهوری اسلامی را دارد می‌تواند به همه کشورهایی که جمهوری اسلامی ایرادی بر آنها نگرفته، سفر کند. بدیهی است فردی که به کشوری خارجی می‌رود، چه زائر عتبات عالیات و مکه مکرمه، چه مسافر هر کشور خارجی دیگر باید هزینه‌هایش همانند خرج رفت و آمد، خورد و خوراک، سوغاتی و ... را در آن کشور با ارز پرداخت کند بنابراین در کشور جایی باید نقش تامین ارز را عهده‌دار شود.

وی با بیان اینکه در گذشته در کشور ما مسافران ارز مورد نیازشان را از صرافی‌ها و یا بانک‌ها تامین می کردند، ادامه داد: در دوره‌ای بانک مرکزی تصمیم به قیمت گذاری 4200 تومانی برای ارز کرد و گفت ما نیاز مسافر خارجی را در فرودگاه بین المللی تامین می‌کنیم و ارز مسافرتی را بعد از گیت گذرنامه به گردشگر می‌دهیم که این شیوه، سیستم بسیار خوبی است اگرچه برخی متاسفانه به مشکلات دامن زدند و به اصطلاح مسافر حرفه‌ای بودند که به سفر می رفتند که ارز بگیرند و آن را برگردانند.
فرد مسافر حرفه‌ای، توریست یا زائر باشد و یا برای دیدار خانواده‌اش سفر کند، به ما ربطی ندارد باید ارز به همه تعلق بگیرد. ما می‌گوییم باید روالی باشد که به افرادی که می‌خواهند سفر بروند ارز داده‌شود

این مدیرعامل دفتر خدمات گردشگری کشور اظهار کرد: اکنون مساله این است که فرد مسافر حرفه‌ای، توریست یا زائر باشد و یا برای دیدار خانواده‌اش سفر کند، به ما ربطی ندارد باید ارز به همه تعلق بگیرد. ما می‌گوییم باید روالی باشد که به افرادی که می‌خواهند سفر بروند ارز داده‌ شود.

غمخوار ادامه داد: از طرفی من آماری گرفتم که بانک مرکزی از ابتدای اجرای این طرح  تا کنون به روایتی 200 و به روایت دیگر 312 میلیون دلار ارز داده‌است، این مقدار در برابر ارزی که در کشور داده می‌شود عددی نیست. 10 میلیاد دلار، 20 میلیارد دلار و...  به سایر صنایع ارز داده می‌شود.

این فعال با سابقه گردشگری گفت: همچنین اگر قرار است در فرودگاه به مسافران ارز ندهند، باید مکانیزمی تعریف شود که مسافر ارز مورد نیازش را از کجا تهیه کند؟

وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که از نظر اقتصادی روش غلطی است که خریداران خرد ارز که مسافران خارجی هستند را به بازار بفرستیم چرا که این مساله باعث افزایش قیمت ارز می‌شود. به هر حال گردشگر نیاز دارد که ارز بگیرد و تقاضاهای خرد به تعداد زیاد در بازار، قیمت ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی که بانک مرکزی به دنبال تعدیل نرخ ارز است و ارز مسافرتی می‌تواند سوپاپ اطمینان باشد.
تقاضاهای خرد به تعداد زیاد در بازار، قیمت ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی که بانک مرکزی به دنبال تعدیل نرخ ارز است و ارز مسافرتی می‌تواند سوپاپ اطمینان باشد

غمخوار توضیح داد: بنابراین روش کنونی بانک مرکزی باید ادامه پیدا کند اگرچه ارز مسافرتی برخی کشورها مانند مالزی و تایلند که 1000 یورو است مبلغ زیادی است و باید اصلاح شود اما باقی قسمت‌های این شیوه منطقی است.

او افزود: علاوه بر اینکه باید مشخص شود، اگر کسی یک هفته قصد سفر به اروپا برای دیدن خانواده یا شرکت در کنفرانس علمی یا نمایشگاه دارد، باقی ارز مورد نیاز را از کجا باید تهیه کند. به غیر از اینکه یکبار در سال ارز مسافرتی را تامین کنند، باید مکانیزمی باشد که سایر نیازمندی‌های ارزی مسافران نیز تامین شود تا از مراجعه به بازار ارز آزاد که خودشان عنوان می‌کنند قاچاق است جلوگیری شود.

این مدیر بخش گردشگری خصوصی به چمدان گفت: اعتقاد شخصی من این است که کل مقدار ارز مسافرتی که تنها برای یکبار در سال‌ پرداخت می‌شود برای نظام جمهوری اسلامی که مخارج آنچنانی دارد عددی نیست و بانک مرکزی باید جلوی ارزی که به رانت خوارها داده شده را بگیرد.

او در پایان با بیان اینکه چرا باید به کسی که مکه می رود 200 دلار داده شود و به کسی که آنتالیا می‌رود 500 یورو بدهند؟ تاکید کرد: برای حجاجی که 35 روز به حج می روند نیز مقدار ارز تعیین شده کم است و شاهد ظلم به زائران و حجاج نیز هستیم.
کد خبر 40652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    راست میگه بنده خدا ارز مسافرتی باید ادامه پیدا کند و تصمیم خوبی است
  • محمد مهدی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    راست میگه بنده خدا ارز مسافرتی باید ادامه پیدا کند و تصمیم خوبی است
  • محمود ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    با سلام به نظر من برای تور ها باید ارز کمتر داده شود اما افرادی که به صورت شخصی سفر میکنند حتی به مالزی هزینه هتل ،تاکسی،پرواز رفت وبرگشت وپرواز داخل خود کشور خارجی و... بیش تر از ۱۰۰۰ یورو است
  • نیره حسین ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
    اگر توجیه مثبت و واقعی، از سفر به خارج از ایران داشتید، قصد و غرض دار در مورد سفرهای خارجی تصمیم نمی گرفتید و اگر ارتباط خانوادگی و صله رحم بین افراد خانواده برایتان جدی بود، مسافر را از لحاظ ارز و تهیه آن اذیت نمی کردید. تصمیم ها و عملکردهای مربوط به سفر خارجی قاطع و شفاف نیست. لطفا مراعات ظرفیت روحی شهروندان را بکنید. به جهت حفظ زندگی بدون تنش مطمئن باشید شهروند خط قرمزهای خودش را در هر مورد رعایت می کند که خانواده از هم نپاشد ولی فشار روحی را چه کسی پاسخگوست؟
  • سام ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    درود بر شما. این همه ارز حیف و میل میشه آقایون نگران این چندرغاز ارز مسافرتی هستن که تازه با تخفیف ارایه میشه و نه مفت و مجانی مثل بعضی جاها...