چمدان :  تیر ماه سال گذشته یک تور غیر مجاز اهواز در رودخانه منطقه چال کندی و کول خرسان دچار حادثه شد و از 19 گردشگر حادثه دیده پنج نفر کشته شدند. در دقایق اولیه 14 نفر نجات یافتند و دو نفر غرق شدند. پس از جستجوهای چند روزه مشخص شد که تور لیدر این تور به همراه دو فرد 16 و 54 ساله نیز غرق شده‌اند که همچنان جسد نفر آخر پیدا نشده است.

بلافاصله پس از این حادثه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اعلام کرد که این تور فاقد مجوز بوده است. از سوی دیگر کارشناسان طبیعت گردی معتقد بودند که این تور استانداردهای حضور در رودخانه را رعایت نکرده و به دلیل استفاده از تیوب نامناسب برای رودخانه نوردی و وصل بودن تیوب‌ها با طناب به یکدیگر این حادثه رخ داده است.

تکرار مشابه همان تور

تصاویری که به دست چمدان رسیده است نشان می‌دهد با وجود حادثه سال گذشته و کشته شدن 5 نفر در این منطقه، عده‌ای توری مشابه را دقیقا در همان نقطه و با شرایط همان تور حادثه دیده برگزار می‌کنند.
با وجود حادثه سال گذشته و کشته شدن 5 نفر در این منطقه، عده‌ای توری مشابه را دقیقا در همان نقطه و با شرایط همان تور حادثه دیده برگزار می‌کنند

کیانوش محرابی رییس انجمن رفتینگ ایران درباره وضعیت حضور در آب‌های این منطقه می‌گوید: رودخانه نوردی اصول و استانداردی دارد که باید رعایت شود. در گردشگری ماجراجویانه که وارد محیط‌های پرخطر می‌شویم باید با رعایت استاندارد و نکات ایمنی سعی کنیم خطرات را به حداقل برسانیم.

او در ادامه می‌گوید: برای جلوگیری از حادثه در رودخانه نوردی باید سه نکته را در نظر گرفت. نخست اینکه در رودخانه به هیچ وجه افراد را به هم یا به شیء دیگر با طناب گره نزنیم. نکته دوم که موجب حادثه در این تور نیز شده این است که به هیچ عنوان داخل تیوب نشویم و عمود بر آب قرار نگیریم. وقتی آب جریان دارد، روی آب دراز می‌کشیم. قانون سوم نیز این است که از موانع داخل آب دوری کنیم.

ویدئویی از تور لیدری که سال گذشته در این منطقه جان خود را از دست داد

کول خرسان منطقه خطرناک است

صادق سلامت معاون امداد و نجات هلال احمر خوزستان که سال گذشته در جریان عملیات امداد و نجات تور حادثه دیده حضور داشت، درباره برگزاری دوباره این تورها به چمدان می‌گوید: در جلسه مدیریت بحران این موضوع را هشدار داده‌ایم. با گرم شدن هوا دوباره عده‌ای برای درآمدزایی این تورهای خطرناک را تبلیغ می‌کنند و گردشگرانی که به دنبال هیجان هستند در این تورها شرکت می‌کنند.

او با اشاره به استاندارد نبودن این منطقه برای ورود تورهای گردشگری می‌گوید: کول خرسان و چال کندی به عنوان مناطق خطرناک شناخته‌ می‌شوند. اما چون خارج از شهر است کسی به این موضوع توجه نمی‌کند و افراد بدون تجهیزات مناسب وارد آن می‌شوند.

معاون امداد و نجات هلال احمر خوزستان درباره حادثه سال گذشته نیز می‌گوید: سال گذشته 19 نفر در قالب یک تور غیر مجاز در تیرماه وارد رودخانه شدند که 5 کشته برجای گذاشت و جسد یک نفر از آنها نیز پیدا نشد.

[caption id="attachment_40694" align="aligncenter" width="1078"] چال کندی ملقب به دره مرگ در مسیر کول خرسان خوزستان[/caption]

 

نرخ غرق شدگی در خوزستان بالاست

با گرمی هوا، رودخانه‌ها و دریاچه سدها در خوزستان تبدیل به مقاصدی برای سفر و پیک نیک می‌شوند و بی‌احتیاطی باعث غرق شدگی و مرگ در این مناطق شده است.

 

ویدئویی از تورهایی که امسال نیز در دره مرگ برگزار می شود

صادق سلامت در این باره به چمدان می‌گوید: امسال با گرم شدن هوا مردم بیشتر به سوی آب‌های جاری و دریاچه‌ها می‌روند. با وجود اینکه در بسیاری مناطق محیط‌های استانداردی وجود دارد اما افراد به آن توجه نمی‌کنند. مدتی پیش جسد یک غرق شده را دقیقا از زیر تابلو اخطار ممنوعیت شنا بیرون آوردیم.

معاون امداد و نجات خوزستان می‌گوید: گردشگران باید از محیط‌های امن و استاندارد استفاده کنند. اما متاسفانه به دلیل هیجان وارد به محیط خطرناک می‌شوند و گاهی فراتر می‌روند و با شرط بندی بیشتر وارد محوطه‌های خطرناک می‌شوند که منجر به حادثه می‌شود. برای اصلاح این اتفاق باید کار فرهنگی کنیم اما در حال حاضر با رشد حادثه باید قوه قهریه را به کار گیریم تا بیش از این افراد جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار ندهند.

نظارت نکردن روی تورهای طبیعت گردی در روزهایی که گرمای هوا و تعطیلات بازار این تورها را داغ کرده باعث شده که تورها بدون آموزش و امکانات لازم وارد مناطقی شوند که جان گردشگران در معرض خطر قرار می‌گیرد. طی روزهای گذشته از تابستان امسال تعداد بسیاری در سواحل، رودخانه‌ها و دریاچه سدها غرق شده‌اند.
کد خبر 40634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =