چمدان : در پاسخ به خبر مندرج در سایت چمدان مورخ 25/4/97 با عنوان " معمای 70 درصدی معاون میراث فرهنگی/ چطور خسارت مسجد سوخته ساری را شبانه برآورد کردید؟/ صورت مسئله را پاک نکنید ؛ به داد بناهای تاریخی برسید" اعلام می دارد معاون میراث فرهنگی کشور بر اساس گزارش کارشناسی اولیه در مصاحبه با خبرنگار روزنامه همشهری که در روز بعد از حادثه صورت گرفته به علت آتش سوزی و میزان خسارت وارده پرداخته است.

علیرغم آنچه در خبر سایت چمدان به نقل از معاون میراث فرهنگی کشور مبنی بر تاکید وی بر سالم ماندن 70 درصد بخش تاریخی مسجد آورده شده است نامبرده در مصاحبه با خبرنگار روزنامه همشهری که در تاریخ شنبه 23 تیرماه این روزنامه به چاپ رسیده است از تخریب 95 درصدی این مسجد تاریخی خبر داده و گفته است: در آتش سوزی مسجد جامع ساری 95 درصد از کل سازه های چوبی مسجد شامل درها و سقف ها در آتش سوخته است.

نگاهی به منبع اصلی خبر گواه این مدعاست و برخلاف آنچه در سایت چمدان اعلام شده معاون میراث فرهنگی اشاره ای به سالم ماندن 70 درصد بخش تاریخی مسجد نداشته است.

محمد حسن طالبیان با اشاره به شبستان جنوبی متعلق به دوره قاجار این مسجد و سوختن یک تیرچوبی و فروریختن بخشی از سقف این شبستان تنها میزان تخریب در این بخش را با توجه به ساختار آجری و سالم ماندن سازه اصلی 70 درصد اعلام کرده و به زعم نویسنده محترم گزارش، معمایی در این اعلام صریح نبوده است.

در پایان بنا به اعلام های پیشین، هیات کارشناسی پس از بررسی های فنی، پایش نهایی، انجام آزمایش های مختلف، برداشت دقیق نقشه وضع موجود و تحلیل های مهندسی با ارایه میزان دقیق آسیب های وارده، طرح مهندسی و فنی مرمت وبازسازی را آماده خواهند کرد. همچنین بر مبنای طراحی مرحله اجرایی و جزئیات فنی محاسباتی برآورد هزینه نیز اعلام خواهد شد.

به گزارش چمدان، در حالی این پاسخ از سوی معاونت میراث فرهنگی ارسال شده که با یک جستجو ساده در اینترنت سخنان محمد حسن طالبیان در ساعات نخستین بازدید در تمامی رسانه ها قابل دسترس است.



[related-post id="39799"]

 
کد خبر 40622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =