چمدان : علیرضا حسن زاده، رییس پژوهشکده مردم شناسی امروز« یکشنبه »با اعلام این خبر گفت: یکی از برنامه های اصلی پژوهشکده مردم شناسی، بررسی و مطالعه دانش بومی در حوزه آب و آبیاری با توجه به بحران خشکسالی در کشور است، به این منظور در تداوم مطالعات پیشین و در چند سال اخیر پژوهش های مختلفی در سطح کشور در زمینه آب و دانش بومی انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او یکی از این پژوهش ها را بررسی سیستم بومی آبیاری در استان گیلان اعلام کرد و گفت: نتایج این تحقیق به زودی منتشر خواهد شد.

هوشنگ عباسی، مجری طرح بررسی سیستم بومی آبیاری در استان گیلان نیز از بررسی و پژوهش در زمینه آبیاری سنتی و تحولاتی که بر بستر مسایل آب در مناطق جلگه ای و کوهپایه ای گیلان به وجود آمده و باعث پیدایش تمدن هایی در حاشیه سه رودخانه سپید رود، شفا رود و پلو رود شده است، خبر داد.


به گفته این پژوهشگر، آیین و باورهایی که در رابطه با آب و آبیاری در این منطقه وجود دارد نیز مورد مطالعه قرا گرفته و به بحث گذاشته شده است.

عباسی مطالعه مسیر حرکت رودها و نقش آن در توسعه مبادله اقتصادی، بررسی تالاب های طبیعی و نقشی که در حفظ محیط زیست دارند، را از جمله اهداف این طرح دانست.

محمد مکاری، مدیر گروه زیست محیطی پژوهشکده مردم شناسی نیز در این مورد گفت: طرح یاد شده با توجه به اهداف خود می تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره الگوهای آبیاری سنتی، آیین ها و مراسم ها و اطلاعات مربوط به آن ها در گیلان با تکیه بر مطالعات انسان شناسی در اختیار محققان قرار دهد.
کد خبر 40481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =