واکنش نهادهای مختلف به حذف ارز مسافرتی ؛ از بانک مرکزی غیرشفاف تا میراث فرهنگی سردرگم | نگرانی مردم و بهانه‌ای که به دست بازار افتاد

چمدان :  حذف ارز مسافرتی کسب و کارها و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نهاد‌های متفاوتی درگیر حذف یا تداوم پرداخت آن هستند. روز گذشته که ارز مسافرتی خبر داغ رسانه‌ها بود، نماینده‌های این نهادها واکنش‌های متفاوتی درباره وضعیت ارز مسافرتی نشان دادند. اظهار نظرهایی که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد.

شایعه از کجا شروع شد؟

در آخرین ساعت کاری روز پنجشنبه هفته گذشته نامه‌ای از بانک سامان در فضای مجازی منتشر شد که در آن این بانک به شعب خود دستور داده بود که اختصاص ارز مسافرتی را از روز شنبه 30 تیر متوقف کند. هر چند این نامه چند ساعت بعد تکذیب شد اما موج تازه‌ای شایعات و اظهار نظرها درباره ارز مسافرتی را ایجاد کرد.



 

مجلسی‌ها به دنبال حذف ارز مسافرتی

حذف ارز مسافرتی در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقان بسیاری دارد. در حالی پروانه سلحشوری در گفتگو با چمدان محتاطانه در این باره نظر داده و معتقد است که پیش از حذف ارز مسافرتی باید جلوی حیف و میل ارز در بخش‌های دیگر گرفته شود و حذف ارز مسافرتی محروم کردن طبقه متوسط از سفر است اما طیبه سیاوشی بر لزوم حذف ارز مسافرتی تاکید کرد و اختصاص آن را به گردشگران در شرایط فعلی غیرمنطقی دانست و گفت: ارز دولتی تنها باید به بیماران، دانشجویان و افرادی که شرایط اضطراری و خاص دارند اختصاص یابد. هیچ توجیه و ضرورتی برای اختصاص ارز دولتی به گردشگران وجود ندارد.

نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: البته مشخص نیست که دولت بر چه اساسی حذف ارز دولتی را در دستور کار قرار نداده است. علاوه بر گردشگران به حجاج هم نباید ارز دولتی اختصاص یابد زیرا در دنیا این موضوع به هیچ وجه مرسوم نیست. هر چند برخی نمایندگان به دنبال حذف ارز مسافرتی بودند اما متاسفانه پیگیری‌های آنها راه به جایی نبرده است؛ انتظار می‌رود نمایندگان در نشست علنی فردا در کنار پیگیری سایر مشکلات اقتصادی، طرح و پیگیری این موضوع را نیز در دستور کار قرار دهند.

وی اختصاص ارز دولتی به حجاج و گردشگران را «فسادبرانگیز» خواند و گفت: ارز دولتی نباید صرف خرید اقلام و کالاهای غیرضرور و تفریحات خارج از کشور شود.



نظر سازمان میراث فرهنگی 

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکنون چندین بار از بانک مرکزی درخواست کرده که میزان تخصیص ارز مسافرتی را به تفکیک مقصد اعلام کند. با این وجود بانک مرکزی تاکنون توجهی به این درخواست نشان نداده است. به نظر می‌رسد در کنار افکار عمومی، بخش‌های از دولت نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را  مرجعی برای تصمیم گیری سفرهای خارجی نمی‌دانند. با این وجود مدیران این سازمان در تلاش برای تغییر وضعیت پرداخت ارز مسافرتی هستند و مخالفت خود را بارها اعلام کرده اما هرگز راه جایگزین مد نظر خود را مطرح نکرده‌اند.

محمد محب خدایی، معاون گردشگری کشور روز گذشته در جریان شایعات حذف ارز مسافتری به چمدان گفت: بیشترین حساسیت‌ها و شائبه‌ها در مورد ارز مسافرتی زمانی ایجاد شد که مقدار حواله ارز مسافرتی افزایش پیدا کرد و مشکلات بیشتر از این مساله ناشی می‌شود.






معاون گردشگری کشور در پاسخ به اینکه آیا از معاونت گردشگری برای تصمیم گیری در مورد ارز مسافرتی نظرسنجی شده‌است یا خیر افزود: در ابتدا که تصمیم گیری کردند، از ما نظرخواهی نکردند اما اخیرا جلساتی برگزار می‌شود که ما هم در آن حضور داریم، البته هنوز جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری نهایی در زمینه ارز مسافرتی نداشته‌‍‌ایم.



[related-post id="40356"]

[related-post id="40275"]

بخش خصوصی ساکت

آژانس‌ها، دفاتر مسافرتی و ایرلاین‌ها کسب و کارهایی هستند که حذف ارز مسافرتی آنها را دچار رکورد خواهد کرد. ایرلاین‌ها این روزها با مشکل بزرگ عدم تخصیص ارز دولتی برای خدمات خود روبرو هستند. از سوی دیگر تلاش‌هایی که سازمان میراث فرهنگی برای سپردن ارز مسافرتی به آژانس‌های مسافرتی داشته باعث شده که آنها نظر واحدی درباره وضعیت ارز مسافرتی نداشته باشند و واکنش عمومی نسبت به آن نشان ندهند.

تهیه ارز از بازار آزاد ؛ پیشنهاد اتاق بازرگانی

اعضای اتاق بازرگانی درباره وضعیت ارز مسافرتی نیز نظرهای مختلفی دارند. علی سنگینیان عضو  هیات نمایندگان اتاق بازرگانی معتقد است که کسی که قصد مسافرت دارد باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت بازار تعیین کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: البته مشکل اینجاست که اکنون شرایطی در خرید و فروش ارز وجود دارد که مسافران نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را خارج از سامانه نیما به صورت قانونی در بازار آزاد خریداری کنند.

سنگینیان همچنین به سوءاستفاده برخی آژانس‌های مسافرتی از شرایط کنونی اشاره کرد و به ایرنا گفت: برخی آژانس‌ها تورهایی با قیمت‌های پایین به مشتریان خود معرفی و در عوض، ارز آنها را دریافت می‌کنند.

وقتی شایعه حذف ارز مسافرتی خبر شد

انتشار نامه بانک سامان با وجود تکذیب، منبع شایعات حذف ارز مسافرتی است. با این وجود احمد اصغری رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران مسئولی بود که روز گذشته به خبرگزاری ایرنا خبر حذف ارز مسافرتی را داد. او در پاسخ به این پرسش که «بانک سامان در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرده است»، گفت: این صدور رسمی بانک مرکزی است و به همه بانک‌ها نیز ابلاغ‌ شده است.

بانک مرکزی قاطع اما غیر شفاف

مدیرکل سیاست‎ها و مقررات ارزی بانک مرکزی دیشب همه شایعات را تکذیب کرد و گفت: همچنان پنج بانک عامل این ارز را در چارچوب بخشنامه بانک مرکزی در اختیار مسافران واجدان شرایط و با نرخ رسمی تا سقف‌های 500 و 1000 یورویی قرار می‌دهند.

مهدی کسرایی‌پور با بیان این که موضوع تخصیص ارز مسافرتی در دست بررسی است گفت: تاکنون بازخوردهای زیادی از نحوه فروش و مصرف این نوع ارز به بانک مرکزی منعکس شده است و ما نیز دیدگاه‌ها و پیشنهاداتمان را پس از جمع بندی به ستاد اقتصادی دولت ارائه کرده‌ایم. در همین چارچوب ستاد اقتصادی دولت به عنوان متولی اصلی تصمیم‌گیری سیاست‌های جدید ارزی تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد که پس از اعلام نظر نهایی، آن را به شبکه بانکی منعکس خواهیم کرد. امیدوارم این هفته در ادامه مباحث جلسه چهارشنبه گذشته ستاد اقتصادی دولت، تصمیم قطعی درباره ارز مسافرتی اتخاذ شود.

هر چند بانک مرکزی دیروز مهر تکذیب بر همه شایعات ارز مسافرتی زد اما شفاف نبودن وضعیت آن باعث نگرانی برخی مسافران و بازار داغ سفر به کشورهای بدون ویزا شده است. بانک مرکزی تاکنون اعلام نکرده چه تصمیم قاطعی برای ارز دارد و روند فعلی تا کی ادامه خواهد داشت. اتفاقی که شاید به نیت جلوگیری از هجوم سفرهای خارجی باشد اما تاکنون همان تاثیر را بر بازار سفر گذاشته است.

روابط عمومی بانک سامان که نامه دستور حذف ارز مسافرتی آن آغازی برای شایعات ارزی مسافرتی شده بود نیز روز گذشته اعلام کرده که در این روز از طریق شعب مختلف این بانک حدود 1900 حواله ارز مسافرتی صادر شد که مسافران در گیت‌های خروجی فرودگاه‌ها ارز تخصیصی را دریافت می‌کنند.

بانک مرکزی مرجع خبر ارز مسافرتی است

بانک مرکزی در شرایط فعلی تنها مرجع وضعیت ارز مسافرتی است و به نظر می‌رسد تا اطلاعیه رسمی بانک مرکزی روند اختصاص ارز مسافرتی ادامه خواهد داشت.

بهانه‌ای که بازار به دست آورد 

بازار ارز از روز گذشته شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها بوده است. قیمت دلار که حدود دو هفته‌ای بین ۷۸۰۰ تا ۸۱۰۰ تومان قیمت می‌خورد، با رشد مواجه شده و برای امروز یک‌شنبه 31 تير ماه تا ۸۹۵۰ تومان هم پیش رفت. از سوی دیگر قیمت یورو که تا ۹۴۰۰ تومان رسیده و در همین حد نوسان قیمت داشت، امروز تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. افزایش قیمت در بازار ارز در حالی اتفاق می‌افتد که در سوی دیگر قیمت سکه نیز افزایشی شده و به حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

هر چند که نوسان در بازار ارز مدت‌هاست عادی شده و در هر روز ممکن است قیمت‌ها هیجانی و رو به بالا حرکت کند اما در دو روز گذشته عواملی موجب تشدید نوسان قیمت بازار شده است. آن طور که تحلیلگران بازار ارز عنوان می‌کنند شایعه حذف ارز مسافرتی خود عاملی اثرگذار بر افزایش قیمت دلار بوده است. به هر صورت اکنون مسافران ارز خود را با قیمت حدود ۴۳۰۰ تومان برای دلار و ۵۲۰۰ تومان برای یورو تهیه می‌کنند، اما با جدی شدن احتمال حذف ارز مسافرتی این تقاضا ممکن است که کاملا به سمت بازار آزاد سرازیر شود. از این رو نگرانی از افزایش قیمت‌ها در آینده موجب شده تا حتی مسافرانی که فعلا تصمیم سفر ندارند و قرار است در ماه‌های بعد مسافرت کنند، از اکنون با داغ شدن شایعات تصمیم به تامین ارز گرفته و تقاضا در بازار بالا رفته است.

براساس تصمیم دولت در فروردین ماه امسال برای یکسان سازی نرخ ارز،  برای مسافران هوایی به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس به مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها و برای سایر کشورها (به جز کشور عراق) به مبلغ ۱.۰۰۰ یورو یا معادل آن‌ها به سایر ارزها به نرخ روز اعلامی از سوی این بانک و با احتساب کارمزدهای متعلقه در ارتباط با پرداخت ارز مورد اشاره امکان‌پذیر خواهد بود.
کد خبر 40480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار

گردشگری