صدور مجوزهای قانونی مرمت خانه مستوفی الممالک به قید فوریت | نخستین اقدام انتخاب مشاور متخصص است

چمدان : در نشست هم اندیشی  پیمان حسین محسنی شهردار قلب طهران با اعلام این خبر گفت: خانه‌های تاریخی بسیاری در محدوده بافت تاریخی وجود دارند که دارای ارزش‌های بی‌نظیر هویتی برای تاریخ ایران و طهران هستند و خانه مستوفی الممالک یکی از زیباترین این خانه ها محسوب می‌شود .

وی ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۲ همواره دغدغه حفاظت از این بافت را داشته و دارد و اقدامات فراوانی را در این راستا به انجام رسانیده و ادامه هم خواهد داد.

محسنی افزود: احیا و مرمت سردرهای تاریخی منطقه؛ بازنمایی دروازه های قدیم طهران ؛ انجام پروژه‌های پیاده مداری و همچنین تلاش‌های فراوان برای رفع شب مردگی و ده‌ها اقدام دیگر را می‌شود در این راستا عنوان کرد.

شهردار منطقه ۱۲  با اشاره به اینکه منزل مستوفی الممالک در محله سنگلج قصه و داستان پر فراز و نشیبی را در مسیر خود طی کرده و حفظ آن همواره دغدغه این منطقه بوده گفت : جای خوشحالی بسیار زیادی دارد که وزیر جوان و با اخلاق و در عین حال علاقمند ارتباطات و فن آوری اطلاعات در راه مرمت و نگهداشت این اثر پیش قدم شده است و این نشانه بسیار خوبی در جهت اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی همه دستگاه های دولتی و اجرایی کشور در راستای حفظ هویت عناصر تاریخی در پاییتخت محسوب می شود .

شهردار قلب طهران افزود : نگهداری و مرمت این آثار ارزشمند فقط وظیفه شهرداری نیست ، بلکه نیازمند تلاش همه جانبه دستگاه های اجرایی ، سازمان های مردم نهاد ، رسانه ها و حتی خیرین است .

محسنی با اعلام این نکته که معاونت شهرسازی و معماری را در کنار معاونت فرهنگی و اجتماعی و حوزه روابط عمومی منطقه ، مامور پیگیری دقیق و تسریع در روند مرمت و فعال سازی این خانه کرده ام ؛ اظهار کرد: شهرداری منطقه ۱۲ به محض دریافت درخواست مالک و تایید نقشه و طرح های مرمتی خانه مستوفی الممالک و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی نسبت به بررسی و طی مراحل قانونی صدور مجوزهای لازم اقدام خواهد کرد .

نخستین اقدام انتخاب مشاور متخصص است


همچنین یاسر جعفری، معاونت فنی سازمان بهسازی شهرداری تهران نیز  در سخنانی نخستین اقدامی را که می‌توان برای نجات خانه مستوفی‌الممالک داشت  گرفتن یک مشاور متخصص دانست تا با انجام مطالعات اولیه برای آن به یک نتیجه مناسب رسید.


او با اشاره به این‌که این بنا در طول سال‌های گذشته در اختیار مجموعه‌ای بوده که به صورت تخصصی از آن استفاده نمی‌کرده است، اظهار کرد:‌  در بسیاری از اوقات، خانه مستوفی‌الممالک به عنوان لوکیشن آثار تاریخی استفاده می‌شده است. هر چند زیاد شنیده‌ایم که  آقای حاتمی در لوکیشن‌های خود رعایت این خانه‌های تاریخی را زیاد داشته است، اما  بعد از آن اکثر تیم‌های سینمایی بیشترین لطمه را به این آثار وارد کرده‌اند، بنابراین باید نخست پاکسازی‌هایی در این بنای تاریخی انجام شود، چون قطعا الحاقاتی روی آن انجام شده است.


وی انجام اقدامات اضطراری مانند استحکام‌بخشی بنای تاریخی مستوفی‌الممالک را از جمله‌ی این کارها دانست و افزود:  اکنون باید تیم متخصص در این بنا مستقر شود و کاربری آن‌جا نباید به مرور باعث خطر برای این بنای تاریخی شود؛ بلکه باید تاریخ را  در این محله نشان دهد.


جعفری اظهار کرد: کاربری‌ای که به این بنای تاریخی داده می‌شود، شاید بتواند یکی از حلقه‌های تکمیل‌کننده نگاه کلان‌شهری در بافت‌های تاریخی باشد.


او اضافه کرد: بسیاری از بناهای تاریخی صرف این‌که محل کاربری هستند، می‌توانند مکانی برای بازدید گردشگران باشند، همان‌طور که پروژه‌های مرمتی می‌توانند چنین کاربری را داشته باشند، بنابراین نباید بخش خصوصی را از مجموعه جدا کرد، آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دارند.

کد خبر 40058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =