خانه مستوفی الممالک به خانه معماران سنتی بدل شود

چمدان : دکتر  ناصر تکمیل همایون در نشست هم اندیشی خانه مستوفی الممالک گفت: سنگلج یکی از محلات پنج گانه تاریخی تهران است. پدر دکتر مصدق هم در همین محل زندگی می‌کرد و حتی قهرمان تنباکو هم در همین محل بود.

وی ادامه داد: مستوفی الممالک شخصیت برجسته‌ای داشت و بیشتر سنت‌گرا بود. پسرش میرزا حسن مستوفی الممالک هم ۹ بار صدراعظم شد و به اهل محل و تهیدستان و بی‌بضاعتان رسیدگی می‌کرد.

این تاریخ نگار ایرانی اظهار کرد: این خانه باید کارکردی متناسب داشته باشد مثلا نمی‌تواند موزه هنرهای مدرن شود باید تاریخ این خاندان را بدانیم و بعد برایش برنامه ریزی کنیم. مستوفی بنیانگذار دیوان استیفا بوده است.

تکمیل همایون افزود: در محدوده سنگلج دو فرهنگسرا وجود دارد که فرهنگسرای ایروانی تاریخی است بنابراین کارکرد فرهنگسرا برای این خانه معنا ندارد. خانه موسیقی و خطاطان و مداحان نیز وجود دارد.  پس باید فکر دیگری کرد. این خانه معماری سنتی دارد. پیشنهاد من این است به خانه معماران سنتی بدل شود و آموزش معماری سنتی در آن امکان پذیر شود.

او توضیح داد: از سویی گاهی در مرمت‌ها اصالت‌ها از بین می‌رود امیدوارم برای مرمت این بنا مطالعه دقیقی روی معماری قاجار انجام شود. خانه معیر الممالک و کاظمی را ببینید و با دقت و وسواس برای مرمت خانه مستوفی الممالک تصمیم بگیرید. امیدی که در دل ما ایجاد شده به قول استاد انوار نوری است بر دل که افراط و تفریط از بین برود و آثار تاریخی و بناها میراثی حفظ شود.

[related-post id="37834"]

[related-post id="39273"]

[related-post id="39213"]

[related-post id="40030"]
کد خبر 40036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =