چمدان : رقیه زعفرانلو، سرپرست هیان گمانه زنی تعیین عرصه محوطه کرگه شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: محوطه کُرَگَه در نزدیکی روستای چهار فرسخ از توابع شهرستان نهبندان واقع شده و متعلق به دورۀ اشکانی است.

به گفته این باستان شناس، عملیات گمانه زنی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه در سال 1395 توسط دکتر احمد حیدری انجام شده بود ، اما با توجه به نزدیکی محوطه با محدوده ای که در گذشته مجوز آن برای پرورش آهو (بر اساس بررسی های سطحی) صادر شده بود، ساخت و سازهای مرتبط با استعلام مذکور متوقف و پیشنهاد شد برای رفع هر گونه ابهام ، حفاظت از حریم پیشنهادی محوطه و همچنین تعیین تکلیف استعلام یاد شده ، در آن بخش از زمین محوطۀ پرورش آهو که با حریم محوطۀ کرگه تداخل داشت عملیات گمانه زنی انجام شود .



او با اشاره به اخذ مجوز گمانه زنی از پژوهشکدۀ باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از حفر 8 گمانه با ابعاد یک و نیم در یک و نیم متر مربع خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او افزود: همه گمانه د ر عمق 50سانتیمتری به خاک بکر رسید اما برای کاوش در یکی از گمانه ها تا عمق یک و نیم متر ادامه یافت اما در هیچ یک از آنها داده های فرهنگی بدست نیامد.

او افزود: همانطور که براساس بررسی ها و پیمایش های سطحی پیش بینی می شد، این بخش از محوطه فاقد هرگونه آثار تاریخی – فرهنگی تحت الارضی است و باید از محدوده ای که به عنوان حریم محوطه کرگه در سال 1395 پیشنهاد شده بود، خارج شود .
کد خبر 39896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =