چمدان : هنگام کارهای ساختمان‌سازی در اسکندریه مصر، تابوت سنگی بزرگی از جنس گرانیت سیاه کشف شد. طول این تابوت بزرگ حدود سه متر و ارتفاع آن حدود دو متر است و وزنش به حدود 30 تن می‌رسد. تابوت مرموز اسکندریه به‌طور اتفاقی درمدت عملیات حفاری پی ساختمان در عمق حدود پنج متری کشف شد.

لایه‌ای قطور از ملات بین درپوش و باقی تابوت را پوشانده است. این لایه قطور تایید می‌کند که از دوهزار سال پیش که این تابوت دفن شده تاکنون کسی مزاحم متوفی نشده است.

[related-post id="7307"]

[related-post id="30669"]



وزارت آثار باستانی مصر این خبر را اعلام کرد. به اعتقاد باستان‌شناسان این تابوت برای یکی از مقامات عالی‌رتبه سلسله بطالسه بوده است. سلسله بطالسه دوره‌ای از تاریخ مصر باستان است که بعد از مرگ اسکندر کبیر در 323 پیش‌ازمیلاد آغاز شد و تا سلطنت ملکه کلئوپاترا و فتح مصر به‌دست رمی‌ها در 30 پیش‌ازمیلاد ادامه یافت.

در این قبر علاوه‌بر تابوت یک مجسمه سر مرمری هم کشف شد که می‌تواند چهره فرد دفن‌شده باشد. کارشناسان امیدوارند داخل تابوت اشیای دیگری را که می‌توانند در شناسایی صاحب تابوت کمک کنند پیدا کنند.



اما عملیات بازکردن در تابوت به این زودی آغاز نمی‌شود. ابعاد تابوت بسیار بزرگ‌تر از هر نوع تابوتی است که تاکنون در اسکندریه کشف شده است و بنابراین برای بازکردن آن به یک‌سری کارهای مقدماتی نیاز است، زیرا امکان جابه‌جایی و انتقال آن به موزه امکان‌پذیر نیست، به‌همین‌علت حتما باید در همان محل کشف باز شود.

از این‌رو، در هفته‌های آینده گروهی از مهندسان ابزار مورد نیاز برای درپوش را که خودش به‌تنهایی 15 تن است آماده کنند. پس‌از بازکردن این لفاف، بلافاصله کارشناسان مومیایی و مرمت وارد عمل می‌شوند تا از آسیب‌های ناشی از درمعرض هوا قرار گرفتن جسد پس‌از دوهزار سال پیشگیری کنند.
کد خبر 39717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =