چمدان : در دهه 90 میلادی در کوه‌های آلپ در تیرول جنوبی ایتالیا، جسد مردی کشف شد که به‌شیوه طبیعی و در شرایط یخبندان مومیایی شده بود. این مرد که اوتزی نام گرفت و همچنین با نام «مومیایی یخی» هم شناخته می‌شود بین سال‌های ۳۴۰۰ تا ۳۱۰۰ پیش‌ازمیلاد زندگی می‌کرد.

این مومیایی یخی که در موزه باستان‌شناسی بولتزانو در ایتالیا نگهداری می‌شود بیش‌از دو دهه است که مورد مطالعات گسترده علمی قرار گرفته است. پیش‌از این، دانشمندان به‌لطف این مطالعات موفق شده بودند چهره سه‌بعدی این مرد آلپ‌نشین عصر مس اروپا را بازسازی کنند.

اکنون نتایج پژوهش جدیدی که در نشریه علمی Current Biology منتشر شده است نشان می‌دهد که اوتزی به‌عنوان آخرین وعده غذایی پیش‌از کشته‌شدن مقادیر بالایی گوشت و چربی حیوانی که غذای سازگار با کوهستان است مصرف کرده است.

این محققان با تجزیه‌وتحلیل محتوای معده مومیایی یخی، زیست‌مولکول‌های متعددی مثل پروتئین‌ها، چربی‌ها و هیدرات‌کربن کشف کردند. به‌لطف این کشف، محققان توانستند برای اولین‌بار ناهار عصر مس را بازسازی کنند.

اوتزی در فاصله زمانی حدود 2 ساعت تا نیم‌ساعت قبل‌از مردن ناهار مفصلی خورده که شامل درصد بالایی چربی حیوانی مربوط به بزکوهی بومی آلپ بوده است.

دقیقا به همان به‌دلیل شرایط اقلیمی سرد که اوتزی را به‌مدت 5هزار سال به‌صورت مومیایی طبیعی محافظت کرده، گوشت خوراک داخل معده این مرد هم به‌خوبی حفظ شده‌ است. به‌طوری‌که دانشمندان توانستند ماهیچه‌های گوشت بز را که کمی پخته شده بود تشخیص دهند.

علاوه‌بر این گوشت، مقداری محتوای گیاهی هم در معده مومیایی یخی کشف شد که شامل گندم تک‌دانه آسیاب‌نشده و ردپایی از سرخس عقابی است. گندم تک‌دانه یکی از اولین غلاتی است که به‌دست انسان کشت شده است.

دانشمندان در توضیح اینکه چرا اوتزی سرخس عقابی که گیاهی سمی است را مصرف کرده می‌گویند که این مرد عصر مس احتمالا از درد ناشی از انگل‌هایی که در مطالعات قبلی در روده‌اش کشف شده بود رنج می‌برده و از سرخس عقابی به‌عنوان داروی مسکن استفاده ‌کرده است. اما این احتمال هم وجود دارد که از برگ‌های سرخس برای پیچیدن غذایش استفاده کرده و به‌ناچار ذراتی از این برگ‌ها را با غذا خورده است.

[caption id="attachment_39645" align="aligncenter" width="600"] محققان با تجزیه‌ و تحلیل محتوای معده مومیایی یخی، زیست‌مولکول‌های متعددی مثل پروتئین‌ها، چربی‌ها و هیدرات‌کربن کشف کردند. به‌لطف این کشف، محققان توانستند برای اولین‌بار ناهار عصر مس را بازسازی کنند[/caption]

 

[caption id="attachment_39643" align="aligncenter" width="516"] مومیایی یخی که در موزه باستان‌شناسی بولتزانو در ایتالیا نگهداری می‌شود بیش‌از دو دهه است که مورد مطالعات گسترده علمی قرار گرفته است. پیش‌از این، دانشمندان به‌لطف این مطالعات موفق شده بودند چهره سه‌بعدی این مرد آلپ‌نشین عصر مس اروپا را بازسازی کنند[/caption]

 

[caption id="attachment_39646" align="aligncenter" width="600"] جزء کوچکی از بافت گیاهی جویده‌نشده در معده اوتزی[/caption]

 

[caption id="attachment_39647" align="aligncenter" width="600"] محققان با تجزیه‌وتحلیل محتوای معده مومیایی یخی، زیست‌مولکول‌های متعددی مثل پروتئین‌ها، چربی‌ها و هیدرات‌کربن کشف کردند[/caption]

[related-post id="25090"]

[related-post id="3000"]
کد خبر 39642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =