کشف آثار دوران مختلف در زاگرس توسط باستان شناسان ایرانی و اتریشی

چمدان : لیلی نیاکان سرپرست هیأت باستان شناسی امروز «شنبه » با اعلام این خبر گفت : نخستین فصل بررسی های باستان شناسی حوزه فرهنگی در زاگرس مرکزی در دره های سیمره و سیروان با همکاری هیأت مشترک پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آکادمی علوم اتریش به انجام رسید.

او افزود: این طرح بر اساس امضای تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان آکادمی علوم اتریش و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در روند بررسی و مطالعات باستان‌شناسی در این محدوده جغرافیایی با همکاری نمایندگان دوطرف، دکتر فلورین شوراتز و اینجانب صورت گرفت.

به گفته نیاکان ، این بررسی ها که با حضور دو هفته ای باستان شناسان و زمین شناسان در دره های سیمره و سیروان صورت گرفت دستاوردهای ارزنده ای به همراه داشت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این باستان شناس اظهار داشت : بررسی محوطه های باستانی این حوزه های فرهنگی با تمرکز بر چشم انداز جغرافیا یی، زمین شناسی و الگو های استقرارهای محوطه های پیش از تاریخ و دوران تاریخی آن با شناسایی و مستندسازی آثار اعم از تپه، محوطه و آثار تاریخی فرهنگی همراه بود .

او تصریح کرد : آثار باستانی از دوران نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی در این محوطه ها شناسایی شد.

نیاکان افزود: یافته های فرهنگی، در این بررسی ها نشانگر ارتباطات فرهنگی–تجاری این حوزه های فرهنگی با میان رودان یا بین النهرین و آناتولی است .

وی از دیگر نکات در خور توجه این بررسی را تصویر برداری هوایی تپه ها و محوطه های باستانی و تهیه نقشه "منحنی میزان "تپه ها اعلام کرد و افزود : در این فصل گونه‌های سفال حاصل از بررسی به صورت کاملا روشمند طبقه بندی شد که تحلیل و در ‌‌نهایت جدول گاهنگاری حوزه های فرهنگی سیمره و سیروان در حال مطالعه است.
نخستین فصل بررسی های باستان شناسی حوزه فرهنگی در زاگرس مرکزی در دره های سیمره و سیروان با همکاری هیأت مشترک پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و آکادمی علوم اتریش با مجوز ریاست پژوهشگاه انجام شد .
کد خبر 39641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =