ستاد بازسازی مسجد جامع سازی فعالیت خود را آغاز کرد

چمدان :  مسجد جامع ساری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی این شهر درحالی به دلایل نامعلومی دچار حریق و آتش سوزی شد که معاون میراث فرهنگی کشور از ستاد بازسازی مسجد با کمک و همیاری مسئولان استان و محلی خبر داد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی که برای بازدید از وضعیت این مسجد به استان مازندران سفر کرده است می‌گوید: ریاست این ستاد برعهده استاندار مازندران است و اعضای آن متشکل از نماینده امام جمعه ساری، نماینده اداره اوقاف و امور خیریه، هیات امنای مسجد جامع ساری، کسبه و نماینده سازمان میراث فرهنگی است.

او اعلام کرد:براساس تصمیمی که این ستاد در نخستین جلسه خود گرفت قرار است کار بازسازی و مرمت مسجد تاریخی ساری پس از ارایه طرح فنی از سوی سازمان میراث فرهنگی و بازدید گروه‌های کارشناسی ملی و استانی از این مسجد آغاز شود.

به گفته معاون میراث فرهنگی،در حال حاضر بخش‌هایی از مسجد جامع ساری همچنان دستخوش آتش سوزی است و برخی تیرهای چوبی داخل دیوارها همچنان می‌سوزد.

او گفت: پس از مهار کامل آتش و به پایان رسیدن آواربرداری از مسجد تاریخی ساری، اقدامات اجرایی برای استحکام بخشی بنا و حفاظت از بخش‌های باقیمانده آغاز می‌شود.

به گفته معاون میراث فرهنگی، کار مرمت و بازسازی مسجد تاریخی ساری نیز بلافاصله پس از ارایه طرح فنی و تایید آن از سوی سازمات میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

به گزارش چمدان، طالبیان دیروز در بازدید از مسجد جامع ساری  اعلام کرده بود: ۷۰ درصد از سازه تاریخی مسجدجامع ساری سالم است و اکثر قسمت‌های آتش گرفته بخش‌های مرمتی است.در ایوان جنوبی آن یک تیر چوبی، یک سقف قومی پوشش و نازک داشته که آن تیر چوبی مربوط به قاجاریه سوخته، همچنین بخش اعظم مناره ایوان جنوبی نیز سوخته است.  یکی از مناره ها حدود 60 درصد تخریب شده است گفت: مناره دیگر نیز درخطر است زیرا چوب ها هنوز در حال سوختن است. خوشبختانه بخش تاریخی دوره قاجار متشکل از پوشش آجری و طاق دست نخورده و 70 درصد سالم است و مدرسه علمیه «امامیه» مربوط به دوره قاجار در پشت مسجد نیز سقفش سوخته و برخی مغازه های بازار که بین بازار و مسجد واقع شده اند نیز وضع خوبی ندارد.

 

[related-post id="39537"]

[related-post id="39573"]

[related-post id="39579"]
کد خبر 39609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =