چمدان : مهدی فلاح مهنه، سرپرست کاوش نجات بخشی محوطه دامسک تربت حیدریه امروز شنبه «سه شنبه» با اعلام این خبر گفت: در پی گزارش اعضای انجمن میراث فرهنگی روستای دامسک به یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان تربت حیدریه و کشف یک عدد خمره سفالی در اراضی حومه شهر تربت حیدریه، پس از بررسی های کارشناسی و با توجه به حساسیت موضوع و کاوش های غیر مجاز در این محدوده اقدامات لازم برای اخذ مجوز کاوش نجات بخشی در این محوطه انجام شد.

به گفته این باستان شناس، بر اساس کاوشهای صورت گرفته و بررسی های علمی اولیه این محوطه در جریان تسطیح اراضی توسط کشاورزان کاملا آشفته و تخریب شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او با اشاره به بررسی حدود 27 خمره سفالی گفت: این خمره ها احتمالا کاربرد ذخیره سازی داشته اند.



فلاح در ادامه گفت: نتایج مطالعات اولیه نشان می دهد این محوطه که از گستردگی قابل ذکری برخوردار است به دوران تاریخی (اشکانی -ساسانی) تعلق دارد.

او اظهار داشت: ادامه و تکمیل مطالعات این کاوش می تواند به روشن شدن وضعیت کلی این محوطه و شرایط منطقه در دوره تاریخی کمک قابل توجهی کند.

وی با اشاره به استفاده از مطالعات میان رشته ای مانند گیاه باستان شناسی و ژئومورفولوژی در این کاوش گفت: نتایج این مطالعات کمک شایانی به کسب اطلاعات دقیق از گذشته این محوطه و منطقه خواهد کرد.

مجوز کاوش نجات بخشی محوطه دامسک تربت حیدریه خراسان رضوی توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
کد خبر 39274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =