چرا خانه تاریخی مستوفی الممالک برای وزیر ارتباطات مهم شد و دستور احیای آن را داد؟

چمدان :  وزیر ارتباطات پس از پیگیری وضعیت خانه مستوفی الممالک، از مرمت و احیای این بنای تاریخی خبر داد. آذری جمهری در پست تازه اینستاگرام خود به تاریخ این خانه و مستوفی الممالک پرداخته است.


آذری جمهری در اینستاگرام درباره مستوفی الممالک نوشت: «میرزا حسن مستوفی الممالک، از مشاهیر معاصر ایران است. او در چند کابینه دوره قاجار رئیس الوزرا یا وزیر بوده و به عنوان نخستین وزیر پست و تلگراف و تلفن شهرت دارد. خانه ارزشمند این شخصیت تاریخی در قلب بافت تاریخی تهران از حدود دو دهه پیش در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داشت اما اقدامی برای مرمت و احیای آن انجام نشد. از این هفته و با اهتمام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه، طرح احیای این خانه تاریخی کلید خورد.»

او همچنین به ارزش‌های این بنا اشاره کرد و نوشت: «این خانه زیبا با ارزش‌های معماری خویش گویای بخشی از هویت تاریخی پایتخت است و می‌تواند به مرکزی فرهنگی متناسب با اهداف وزارتخانه تبدیل شود. برای بازسازی و ترمیم و تعریف کاربری جدید خانه مستوفی الممالک به عنوان یکی از ارزش های تاریخی مصمم هستیم. از خبرنگارانی که پیگیر احیاء این اثر تاریخی بودند، تشکر می‌کنم.»

[related-post id="37834"]

گفتنی است که  مستوفی الممالک خانه‌ای قاجاری با قدمت بیش از ۱۲۰ سال است که به نوعی نمایانگر تاریخ معاصر ایران است. نخستین کابینه مشروطیت در این خانه تشکیل شد به این دلیل به این عمارت لقب خانه سیاسی تهران داده‌اند. همچنین این خانه محل زندگی و کار یکی از اصیل‌ترین دولت مردان قاجار و پهلوی، میرزا حسن خان مستوفی الممالک بوده است. میرزاحسن مستوفی الممالک فرزند میرزا یوسف مستوفی آشتیانی، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجاربود. او از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران است.
کد خبر 39273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =