چمدان : پس از انتشار توییت آذری جهرمی به مناسبت برگزاری تور گردشگری راه آهن شمال که در آن حضور پیدا کرده و ابراز خرسندی کرده بود خبرنگار چمدان (احسان رستمی پور ) در توییتی به وزیر ارتباطات اطلاع داد که خانه مستوفی الممالک واقع در سنگلج هم به تاریخ راه آهن پیوند خورده و این عمارت اکنون در اختیار وزارت ارتباطات است اما نه امکان بازدید دارد و نه مرمت شده است و سال‌هاست که وزارتخانه آن را در اختیار گروه‌های فیلم‌ساز می‌گذارد تا از آن برای لوکیشن بهره‌برداری کنند. پس از آن وزیر ارتباطات قول داد که موضوع را فردا صبح پیگیری کند و از مسوولان ذی ربط بخواهد گزارشی به وی ارسال کنند.

امروز مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در صفحه اینستاگرام خود عکسی از خود و برخی مسوولان وزارت ارتباطات در خانه مستوفی الممالک منتشر کرد و نوشت: «یکی دیگر از خانه‌های تاریخی تهران در محله سنگلج با تدبیر و اندیشه والای وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیران فرهنگ دوست ایشان، در مسیر نجات بخشی و احیا قرار گرفت. به عنوان یک شهروند و عاشق هویت تهران جسارت ایشان را می‌ستایم و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهم نمود.»

حال علی محمد سعادتی در گفت‌وگو با چمدان در این باره اظهار می‌کند: «خبری از وزارت ارتباطات به ما دادند که دکتر آذری جهرمی دستور داده که خانه مستوفی‌الممالک مرمت و احیا و بهره‌برداری فرهنگی شود. از آنجا که من و همه دوستداران میراث فرهنگی هم یکی از آرزوهایمان مرمت و احیا این بنا است تا از وضعیت نامناسب قبلی خارج شود و حال و روز خوبی پیدا کند، با دوستان وزارت ارتباطات بازدیدی از این عمارت داشتیم تا با همکاری وزارت ارتباطات سعی بر این باشد این خانه تاریخی به یک مکان فرهنگی در شأن تهران تبدیل شود.»

 



مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران درخصوص این که آیا تصمیمی در این زمینه گرفته شد، می‌گوید: «هنوز تصمیمی گرفته نشده است. یک بازدید اولیه بود و قطعاً باید صاحبنظران در این زمینه نظرهایشان را ارائه کنند. هم موضوع بازخوانی خاطرات این خانه مطرح است هم طراحی و عملکرد محتوایی که بتواند کالبد تاریخی و قدیمی را پیوند بزند به رویدادهای فرهنگی- هنری امروزی و جدید و آتی که تحقق این امر نیازمند یک برنامه ریزی صحیح، کارشناسی و دقیق است و وزارت ارتباطات قول مساعد داده که در این حوزه هم هزینه کند و هم از ایده مرمت و احیا و بهره‌برداری پشتیبانی کند.»

به گزارش چمدان، خانه مستوفی الممالک خانه‌ای قاجاری با قدمت بیش از 120 سال است که به نوعی نمایانگر تاریخ معاصر ایران است. نخستین کابینه مشروطیت در این خانه تشکیل شد به این دلیل به این عمارت لقب خانه سیاسی تهران داده‌اند. همچنین این خانه محل زندگی و کار یکی از اصیل‌ترین دولت مردان قاجار و پهلوی، میرزا حسن خان مستوفی الممالک بوده است.

میرزاحسن مستوفی الممالک فرزند میرزا یوسف مستوفی آشتیانی، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجاربود. او از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران است.

وی که با لقب «آقا» معروف بود از جمله دولت مردان قاجاری بود که نزد رضاشاه احترام داشت. مستوفی الممالک در دوران زندگی سیاسی خود 6 بار به مقام نخست وزیری رسید و ۱۱ بار کابینه تشکیل داد. آخرین مقام نخست وزیری وی در اوایل ستطنت پهلوی بود که یک سال بیشتر طول نکشید و در این دوران کوتاه خدمات دولتی ارزشمندی از جمله ایجاد تشکیلات نوین دادگستری، الغای کاپیتولاسیون، مقدمات احداث راه آهن سراسری ایران را انجام داد. مستوفی الممالک سرانجام در سن ۶۰ سالگی درگذست.

[related-post id="37834"]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در توییتی این خبر خوش را مخابره کرد: طرح احیای این خانه تاریخی کلید خورد.

 

کد خبر 39213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =