چمدان : دو هفته پس‌ از شکست عملیات پنجه عقاب که در راه رسیدن به تهران در صحرای طبس گرفتار طوفان شن شد، پنتاگون دستور اجرای عملیات محرمانه دیگری را با اسم رمز «ورزش شگفت‌انگیز» صادر کرد. در این پروژه، ایرودینامیک سه فروند هواپیمای نظامی هرکولس سی-130 لاکهید اصلاح و این هواپیماها به موتور موشکی تجهیز شدند.

موتورهای موشکی هواپیمای اول درمدت فرود پرواز آزمایشی آتش گرفت و این هواپیما از دور خارج شد. دو هواپیمای دیگر هرگز عملیات ورزش شگفت‌انگیز را اجرا نکردند، زیرا با آغاز دوره ریاست‌جمهوری رونالد ریگان عهدنامه ۱۹۸۱ الجزایر که به آزادی گروگان‌ها انجامید، منعقد شد.

به‌این‌ترتیب، یکی از دو هواپیمای باقی‌مانده به حالت اولیه پیش‌از اصلاح بازگشت و وارد نیروی هوایی ارتش آمریکا شد و هواپیمای دیگر به پایگاه نیروی هوایی رابینز در جورجیا انتقال پیدا کرد.

اکنون قطعات این هواپیما از هم جدا شده و از طریق جاده 155 به موزه امپایر استیت در گلین‌ویل نیویورک انتقال یافته است.

از ماه سپتامبر گروهی متشکل از متخصصان پایگاه نیروی هوایی رابینز به موزه امپایر استیت می‌روند و قطعات این هواپیما را مجددا سر هم می‌کنند. ارزیابی می‌شود که بین 6 تا 8 ماه برای سرهم کردن قطعات هواپیما زمان نیاز باشد و بعد از آن، این هواپیمای اصلاح‌شده در موزه به معرض دید عموم گذاشته می‌شود.























 
کد خبر 39157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =