واکنش پژوهشکده باستان شناسی به گزارش چمدان درباره کشف سازه چهارباغ اصفهان | میراث اصفهان توضیح دهد

چمدان : در پی انتشار  گزارشی همراه با فیلم و عکس با عنوان «شائبه کشف یکی از هفت حوض شاه عباسی در چهارباغ | واکنش میراث فرهنگی اصفهان» در «چمدان» که به کشف سازه‌ای در چهارباغ اصفهان حین عملیات کف‌سازی چهارباغ می‌پرداخت، پژوهشکده باستان شناسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خواستار ارائه توضیحاتی در این زمینه شد.

در حالی کف‌سازی چهار باغ اصفهان از سوی شهرداری انجام می‌شود که این اقدام با پرسش جدی رو به رو است که چرا پیش از انجام این عملیات، تیمی از  باستان شناسان از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی برای مطالعه و کاوش راهی این محدوده نشدند و چرا اداره کل میراث فرهنگی اصفهان چنین درخواستی را به پژوهشگاه ارائه نکرده است.

هر چند میراث فرهنگی استان اصفهان مدعی است که ناظر در این پروژه حضور دارد اما ناظر میراثی که پیمانکار پروژه باید هزینه آن را پرداخت کند، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ آن هم در حالی که شهرداری متولی اجرای این پروژه است؟ چگونه با اظهار نظر یک ناظرمیراثی، شهرداری از ادامه اقدامات خود منصرف می‌شود؟

حال ضروری به نظر می‌رسد هرچه سریعتر تیمی حاذق از متخصصان باستان شناسی دارای اشراف به محدوده اصفهان از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی روانه محدوده چهارباغ شوند و نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند.

سکوت فعالان، دانشگاهیان و کارشناسان باستان شناسی و مرمت اصفهان هم در این زمینه جایز نیست و پیش از هر اقدام دیگری باید مطالعات باستان شناسی این محدوده انجام شود و نظرات پژوهشگاه به سمع و نظر همگان برسد و سپس شهرداری به ادامه فعالیت عمرانی خود بپردازد.

[related-post id="38818"]
کد خبر 39156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =