چمدان : بهمن نامور مطلق ضمن بازدید از غرفه چمدان در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفتگو با خبرنگار چمدان با اشاره به مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در حوزه صنایع دستی گفت: شاید ده‌ها سال است در حوزه قانون‌گذاری چنین اتفاقی نیفتاده باشد. این اقدام مجلس در صورت عملیاتی شدن ما را وارد یک عصر جدید در این حوزه می‌کند و تعریف جدید و قانون‌مندی از صنایع دستی به ما می‌دهد.

معاون صنایع دستی همچنین این اقدام مجلس را موجب تقویت تجاری‌سازی و تسهیل اخذ مجوز‌های بازرگانی دانست و افزود: این مصوبه تأکیدی هم بر بیمه دارد. شاید آخرین اتفاق بزرگ در این حوزه همین طرح بود که نزدیک دو سال بر روی آن بحث و گفت و گو شد که خوشبختانه چهارشنبه گذشته در صحن علنی مصوب شد.

به گزارش چمدان، چهارشنبه گذشته (3 آبان) نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را اصلاح و تصویب کردند.

صلاحات ماده 1 این طرح با 146 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر به تصویب رسید.

متن اصلاح شده ماده1 بر این موضوع تأکید داشت که صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که ضمن رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرآیند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی، عمدتا با دست و با کمک ابزار مودر نیاز انجام می گیرد. رشته‌های فر دستباف و صنایع دستی از قبیل نساجی سنتی، بافته های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معمایر، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی استخوان، رودوزی های سنتی، آبگینه، صنایع دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، سازهای سنتی، میناکاری و پیشه‌های وابسته به گروه های یاد شده می باشند.

اصلاحات تبصره 1 ماده 2 این طرح نیز با 137 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

در متن تبصره 1 ماده 2 نیز تأکید شد: تبصره1- در اجرای این قانون، عدم حضور در ساعت معین در محل کار نمی تواند در خصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صرفا بر اساس مساحت مذکور در ماده (2) قانون یاد شده انجام می گیرد.

نمایندگان اصلاحات ماده 8 این طرح را نیز مورد موافقت قرار دادند.

ماده 8 به شرح زیر اصلاح شد: به منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع دستی و فرش دستباف عنوان صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به صندوق  توسعه صنایع دستی و فرش و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اصلاح می گردد. 30 درصد درآمدهای سازمان میراث فرهنگی از اجاره اماکن و فروش بلیت، بخشی از منابع صندوق کارآفرینی و امید و کمک های بخش های دولتی و غیردولتی و درآمدهای حاصل از فعالیت های صندوق پس از درج در بودجه سنواتی و گردش خزانه به منابع صندوق اضافه می شود. به منظور تحقق اهداف فوق اساسنامه صندوق ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

ماده 15 این طرح با 149 رأی موافق، یک رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

متن ماده 15 به شرح زیر اصلاح شد: تعیین نحوه صدور کلیه مجوزهای فعالیت صنایع دستی و فرش دستباف و همچنین هماهنگی، نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات واحدهای ذیربط بر اساس آیین‌نامه ای است که در چارچوب قانون نظام صنفی توسط سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت ظرف 3 ماه پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
کد خبر 3914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =