تذکر درست با یک اشتباه توسط رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر | بنیاد مستضعفان کاره‌ای نیست ؛ جلوی سازمان متولی میراث را بگیرید

چمدان :  برگزاری شوی لباس در تالار آبی کاخ نیاوران باعث انتقادات گسترده‌ای از سازمان میراث فرهنگی شده است.

حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا نسبت به این اقدام واکنش نشان داد. با این وجود این عضو شورای شهر در تذکر خود بنیاد مستضعفان را مسئول برگزاری این مراسم دانست در حالی که این نهاد هیچگونه دخالتی در مدیریت کاخ موزه نیاوران و برگزاری این رویداد ندارد و مدیران سازمان میراث فرهنگی تمام قد حامی برگزاری این شوی لباس هستند.

خلیل آبادی در تذکر خود گفت: «همانگونه كه در رسانه‌ها شنيده‌ايد، شوی لباس در تالار آبی كاخ تاريخی و ميراثی نياوران كه به شماره ٢٠٢٥ و در سال ١٣٧٧به ثبت رسيده برای دومين سال برگزار شده است. اين سالن برای نمايش لباس‌های سلطنتی در نظر گرفته شده بود ولي به بهانه نمايش لباس‌ها و صنایع دستی، شاهد برگزاری شوی لباس و تجارت البسه در آن مکان هستیم كه این مساله امری كاملا تجاری و با هدف سودآوریست.»

او در ادامه گفت: « آیا انتخاب تالار آبی کاخ نیاوران با این حجم از تردد مردم و این میزان جابه‌جایی بار صرفا برای همشهریان عزیزی که به جهت خرید آمده‌اند درست است؟ آیا در حمل و نقل رگال‌ها و بسته‌های بزرگ پوشاک دقت کافی به خرج داده می‌شود؟ آیا واکنش‌های سال گذشته تاریخ شناسان و مردم علاقمند به حفظ ميراث تاريخی و فرهنگی برای توقف این امر کافی نبود؟ آیا بنیاد مستضعفان فضای دیگری برای برپایی این رویداد نداشت؟»

[related-post id="38958"]

خلیل آبادی در نطق خود بنیاد مستضعفان را مسئول این رویداد دانست و گفت: «تملک یک نهاد غیر مرتبط چه به صورت قانونی و چه برخلاف آن بر یک مکان تخصصی چیزی جز همین اتفاقات را درپی نخواهد داشت. از مسئولان بنیاد مستضعفان استدعا دارم برای حفظ هویت مردم ایران هم که شده از تغيير كاربری‌های ميراثی جدا خودداری نمايد. تهران به درخت نیازمند است و ایران نیز به تاریخ پرغرور خودش.  همچنین از سازمان میراث فرهنگی کشور تقاضا می کنم که با پیگیری مجدانه پرونده املاک تاریخی و گردشگری تحت مالکیت بنیاد مستضعفان، نحوه مدیریت صحیح اماکن تاریخی را جایگزین این فرهنگ جمعه بازاری کند و به جهت حفظ ارزش‌‌های تاریخی و فرهنگی این مجموعه اقدامات لازم را مبذول فرماید.»

خلیل آبادی که ریاست کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران را دارد در حالی بنیاد مستضعفان را مالک کاخ نیاوران عنوان کرده که مدیریت و مالکیت این کاخ در دست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

در حالی این عضو شورای شهر چنین اشتباهی در تذکر خود داشته که هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران نیز نسبت به این اشتباه به او تذکر ندادند. خلیل آبادی با فرض اشتباه مدیریت بنیاد مستضعفان بر کاخ نیاوران از مدیران سازمان میراث فرهنگی درخواست نظارت کرده است در حالی که این مدیران خود حامی برگزاری این رویداد بوده‌اند.

به گزارش چمدان، موضوع مالکیت بنیاد بر دو کاخ تاریخی تهران یک دعوای حقوقی چندین ساله است که تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده و در حال حاضر تمامی مسائل مدیریتی و مالکیتی کاخ نیاوران و سعدآباد در دست سازمان میراث فرهنگی است و بنیاد مستضعفان در این زمینه دخالتی ندارد. شوی برگزار شده در کاخ نیاوران نیز با وجود اعتراض کارشناس‌ها و رسانه‌ها با حمایت مدیران سازمان میراث فرهنگی برگزار شده است.
کد خبر 39095

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =