چمدان : صدای موسیقی غربی از جلوی در کاخ اصلی نیاوران شنیده می‌شود و تابلو‌ و بنرهای بازدیدکنندگان را به تالار آبی راهنمایی می‌کند. همزمان با برگزاری شوی لباس خاص در این مجموعه تاریخی و فرهنگی بازدیدکنندگان می‌توانند به طور رایگان وارد فضای مجموعه شوند و از پرداخت ورودیه 2500 تومانی معاف هستند. کنار ورودی تالار آبی بساط گل فروشی به سبک کنار خیابان‌ها به راه افتاده و ورودی تالار را نیز مشابه تالارهای عروسی با بادکنک آبی و سفید زینت بسته‌اند.  6 ماه پس از جنجال برگزاری یک شوی سطح پایین لباس در مجموعه نیاوران، مسئولان میراث فرهنگی دوباره این کاخ را در اختیار همان گروه گذاشته‌اند تا به بهانه تولید ملی لباس‌های میلیونی بفروشند.

ویدئویی از این شوی لباس در کاخ نیاوران را در زیر ببینید.

شان نیاوران را در حد جمعه بازار پایین آوردند

برنامه قرار است بزرگترین رویداد حمایت از طراحان خلاقی ایران باشد. اتفاقی که این روزها به طور مکرر در مزون‌ها و فروشگاه‌های لباس فروشی برگزار می‌شود اما برای بار دوم یک شرکت خصوصی این برنامه را به کاخ تاریخی نیاوران آورده است تا از ارزش تاریخی این کاخ برای فروش لباس استفاده کنند. در حالی که مدیران میراث فرهنگی مدعی هستند که این رویداد فروش نخواهد داشت، غرفه داران در حال فروش لباس بودند و بخشی از کاخ نیز تبدیل به اتاق پرو لباس شده بود. براساس رویداد‌های مشابه در خارج از کاخ نیاوران، غرفه داران برای شرکت در چنین رویدادهایی یا هزینه اجاره یا بخشی از سود را به برگزار کننده پرداخت می‌کنند. اتفاقی که تالار آبی کاخ تاریخی را نیاوران را تبدیل به جمعه بازار لباس فروش‌ها کرده بود تا در غیاب نظارت بر سازمان میراث فرهنگی یک شرکت خصوصی به بهانه درآمدزایی شأن این کاخ تاریخی را رعایت نکند.







لباس‌های میلیون فاقد نشانه‌های ایرانی

این شوی لباس که سال قبل نیز برگزار شده بود، این بار بهانه حمایت از تولید داخلی را نیز به همراه دارد. با این وجود در بازار‌های مشابه در فروشگاه‌های لباس، مزون‌های خانگی و شبکه‌های مجازی همین لباس‌ها به فروش می‌رسد اما فروشندگان این رویداد احتمالا تحت تاثیر شکوه کاخ نیاوران قیمت‌های لباس‌های خود را میلیونی اعلام می‌کنند. در حالی که شاخه‌ای از طراحی لباس چند سالی است در پی باز‌آفرینی نقوش سنتی و صنایع دستی در طراحی لباس است، لباس‌های ارائه شده در این گردهمایی طراحان خلاق فاقد این نشانه‌هاست و از سوزن دوزی، صنایع دستی و نشانه‌های پوشش ایرانی در آن اثری نیست.





رد گم‌کنی با یک نقاشی و یک لباس عجیب

طراحان این مراسم برای وصل نمادین این جمعه بازار لباس به کاخ نیاوران البته تلاش‌های اندکی نیز انجام داده بودند. در ورودی تالار‌‌ آبی لباس عجیبی با الهام از مقبره کوروش قرار داده شده بود و در کنار در ِتالار نیز یک نقاش در حال نقاشی دیواری بود. با این حال خلاقیت و کارهایی نویی که براساس آن مدیر کل موزه‌های کشور این رویداد را ریشه‌دار در تاریخ دانسته، محدود به همین دو اقدام بود.



 

حمایت و رپورتاژ سازمان میراث فرهنگی برای یک رویداد خصوصی

در حالی که کارشناسان و رسانه‌ها پیش از این به نخستین دوره این جمعه بازار لباس در کاخ تاریخی نیاوران اعتراض کرده بودند، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و خبرگزاری رسمی این سازمان برای دومین دوره آن، مصاحبه‌های حمایتی و تبلیغاتی منتشر کردند. فقدان نظارت بر سازمان میراث فرهنگی و مدیران آن توسط نهادهای نظارتی، باعث شده که این مدیران به جای دفاع از شأن اماکن تاریخی و حفاظت از آنها به تبلیغ برای رویدادهای شرکت‌های خصوصی بپردازند.

مدیر کل موزه‌های کشور که حامی سرسخت کسب درآمد از موزه‌هاست، در حالی که حاضر نیست قرارداد این رویدادها و ضوابط برگزاری مراسم در موزه‌ها را منتشر کند در مصاحبه با خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی ضمن حمایت مجدد، این رویداد را ریشه‌دار در تاریخ معرفی کرده است.

همچنین خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی در خبری جداگانه پوستر این رویداد را به عنوان خبر ویژه منتشر و روابط عمومی کاخ نیاوران نیز طی دو روز در حال پوشش خبری این رویداد بود.





 

طی سال‌های گذشته برگزاری رویداد‌های مختلف در بناهای تاریخی و موزه‌های کشور منجر به اعتراض کارشناسان دوستداران میراث فرهنگی شده است با این وجود سازمان میراث فرهنگی از شفاف سازی قراردادها و ضوابط برگزاری این رویدادها در بناهای تاریخی خودداری می‌کند و تنها حامی درآمدزایی از موزه‌ها و بناهای تاریخی است.
کد خبر 38958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    هدف خائنین به ایران حذف و نابودی رد پای فرهنگ و تمدن ایرانه که با قدرت اجراش میکنند
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    به نظر شما تخصصی در ضمینه لباس و مد ندارید، بهتر است در جایی که واقعا تخصص دارید صحبت بکنید