چمدان : میدان گنجعلیخان میدان تاریخی متعلق به دوره صفوی است که معماری آن برعهده محمد سلطانی یزدی بوده و به دستور گنجعلیخان حاکم وقت کرمان شده‌است.

مجموعه تاریخی گنجعلیخان شامل کاروانسرا، مسجد، ضرابخانه، آب انبار و حمام پیرامون این میدان قرار گرفته علاوه بر آنکه بلندترین بادگیر کرمان نیز در مدرسه علمیه ابراهیمه در مجاورت این میدان قرار دارد و از میدان چشم انداز بی‌نظیری به این بادگیر وجود دارد.

بازار گنجعلیخان سه ضلع این میدان مستطیل شکل را به خود اختصاص داده که مغازه‌های مس و پته دوزی آن بسیار پرطرفدار است در محل تقاطع دو راسته بازار نیز چهار سوقی با گنبدی مرتفع دیده‌ می‌شود.

در ضلع شرقی میدان نیز مدرسه گنجعلی خان واقع شده و روزگاری مدرسه‌ای پر رونق بوده که بعدها به کاروانسرا تبدیل شده‌ است. بر کاشی‌های کتیبه سر این بنا تاریخ 1007 ه. ق مطابق با 1598 میلادی نقش بسته است.

موزه ضرابخانه نیز در داخل بازار مسگری شمالی قرار دارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین بناهای پیرامون میدان حمام گنجعلی‌خان با کاشی کاری، مقرنس و معماری بی‌نظیر است که در راستای بازار قرار دارد.

[caption id="attachment_38963" align="aligncenter" width="1000"] تصویر بلندترین بادگیر کرمان از میدان گنجعلیخان | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_38964" align="aligncenter" width="600"] بادگیر کرمان از میدان گنجعلیخان | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_38965" align="aligncenter" width="1000"] بازار گنجعلیخان | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_38962" align="aligncenter" width="800"] میدان گنجعلیخان | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_38967" align="aligncenter" width="800"] مقرنس سردر حمام گنجعلیخان | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_38968" align="aligncenter" width="800"] حمام گنجعلیخان | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_38961" align="aligncenter" width="600"] بازار گنجعلیخان | عکس: آیسان زرفام[/caption]
کد خبر 38956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =