چمدان : هر چند هر از گاهی نام "لاله‌زار" و بناهای تاریخی و فرهنگی‌اش که روزی پاتوق اهالی فرهنگ تهران بود، به زبان‌ها می‌آید و حرف‌هایی از بی‌توجهی، مرمت یا ساماندهی یکی از آن‌ها مانند "خانه اتحادیه"، "خانه بوشهری" یا "خانه‌ی پیرنیا" به گوش می‌رسد اما از دو سه سال قبل نام دیگری به این لیست اضافه شده و آن هم "تئاتر نصر" است، تئاتری که در زمان حیات "گراند هتل" و به دلیل استقبال مردم از این هنر که فقط در این هتل نمایش داشت، مسئولان وقت مکانی مجزا برای اجرای تئاتر ساختند تا این سالن هنری در قلب تهران متولد شود.

ایسنا نوشت:به همین دلیل اکنون بنای «تئاتر نصر» را یکی از اولین تئاترهای تهران می‌دانند که در دوران مختلف در تملک ارگان‌های مختلفی بوده است اما نهایتا شهرداری تهران این بنا را به قیمت هفت میلیارد تومان تملک کرد و در دی ماه ۹۶ نیز این سالن را برای مرمت و احیاء به سازمان زیباسازی تحویل داد.

و باز هم از یک هفته گذشته نام این مجموعه با اعلام علی اعطا، رئیس کمیته معماری شهر تهران به سرزبان‌ها افتاده که قرار است با احیاء و مرمت بنای تئاتر در راستای برگرداندن تم فرهنگی به راسته لاله‌زار، به زودی فراخوانی از سوی سازمان زیباسازی منتشر شود که بر اساس آن مهندسان مشاور فرایند مطالعات برای مرمت و احیای بنا را آغاز کنند.

از سوی دیگر برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ای از عملیات بازسازی "تئاتر نصر" خبر می‌دهد و می‌گوید: چون بنای مذکور برای سال‌ها متروک مانده بود، میزان تخریب بنا بیش از ۶۰ درصد تخمین زده می‌شود و همین موضوع عملیات مرمت را با دشواری‌هایی همراه کرده است.

او با اشاره به میزان بالای تخریب در "تئاتر نصر" بر لزوم انتخاب هر چه سریع‌تر پیمانکار برای ترمیم این بنا اشاره کرده و گفته است؛«برای مرمت این بنا نیاز به پیمانکاری است که علاوه بر اقدامات مربوط به مرمت، مقاوم‌سازی‌های لازم را هم انجام دهد چراکه به دلیل شکستگی لوله‌ها بخش‌هایی از بنا نم برداشته است و سنگ‌های ساختمان هم تخریب شده‌اند.

بنابراین عملیات اجرایی "تئاتر نصر" به شکل ابتدایی آغاز شده و فراخوان لازم نیز جهت جذب پیمانکار تا پایان تیرماه منتشر شده است.»

تاکنون اعلامی به میراث فرهنگی نشده/با زیباسازی مکاتبه می‌کنیم

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران  می‌گوید: تا کنون هیچ جلسه‌ای با سازمان زیباسازی در مورد وضعیت تئاتر نصر و برنامه‌های آینده‌ی این سازمان نداشته‌اند و اگر بخواهند چنین اتفاقی رخ دهد نخست باید کارشناسان میراث وارد شوند و طرح را بررسی کنند.

او با تاکید بر این‌که در چنین مواردی قبل از هر اقدام باید میراث را در جریان قرار دهند، ادامه می‌دهد: هنوز هیچ کاری از سوی زیباسازی برای مرمت این بنای تاریخی انجام نشده است، اما آن‌ها موظف هستند که با میراث فرهنگی نیز همکاری کنند. بنابراین یک مکاتبه از سوی معاونت میراث فرهنگی استان با سازمان زیباسازی تنظیم می‌شود که با توجه به روال موجود در پروژه‌های قبلی که تعامل خوبی با میراث فرهنگی داشته‌اند یک هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام شود.

وی همچنین در مورد اعلام وضعیت ۶۰ درصدی این بنای تاریخی اظهار می‌کند: آخرین باری که یکی از همکاران میراث فرهنگی بازدیدی از بنا داشت، شرایط آن با دو سال قبل بنا تفاوتی نداشت. تئاتر نصر در هر صورت از همان زمان ثبت تا امروز یک بنای متروکه است، سالنی کاملا تاریک و بدون برق که بیشتر صندلی‌هایش شکسته و به حال خود رها شده‌اند. احتمالا رئیس سازمان زیباسازی چون آن شرایط را دیده، فکر کرده که ۶۰ درصد بنا قابل بازگرداندن نیست.

سیروس نیا تاکید می‌کند: مطمئنا امکان بازسازی درصد بالایی از این مجموعه تاریخی وجود دارد.

[related-post id="37348"]
کد خبر 38854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =