حذف ارز مسافرتی ؛ فشار بر طبقه متوسط و ورشکستگی آژانس‌های مسافرتی | مردمِ همیشه همراه!

چمدان : زمزمه‌های حذف ارز مسافرتی (یورو 5 هزارتومانی به مقدار محدود) با هدف جلوگیری از خروج ارز و سامان دادن به وضعیت ارزی کشور کم و بیش چه به صورت شایعه و چه به صورت پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده‌ است و این در حالی است که انتشار لیست‌های مختلف دریافت کنندگان ارز دولتی (دلار 4200 تومانی) توسط بخش خصوصی و وارد کنندگان موبایل و...  نشان از بی‌سامانی‌های فراوان و ناتوانی کنترل دستگاه‌های نظارتی دارد.

[related-post id="38715"]

بنابراین در شرایطی که مبالغ بالای ارز دولتی توسط شرکت‌های بزرگ و هولدینگ‌های بزرگ دریافت و در بسیاری موارد به اسم تولید، صرف واردات شده و یا  شرکت‌های وارد کننده با وجود دریافت ارز دولتی در مرحله عرضه کالا به مردم آن را با قیمت دلار آزاد به آنها عرضه کرده‌اند چرا  باید تنها ارز دولتی که مستقیم و به صورت بسیار محدود به مردم داده می‌شود حذف و مثلا به بخش تولید داده شود.

از سوی دیگر با حذف ارز دولتی، سفر خانواده‌های طبقه متوسط که به این ارز برای سفر نیاز دارند حذف می‌شود. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که با افزایش ناگهانی و تصاعدی عوارض خروج از کشور نیز به تازگی افزایش قیمت قابل توجهی به گردشگر ایرانی تحمیل شده‌است. همچنین خرید ارز در بازار آزاد و از صرافی‌ها درحال حاضر اصلا کار ساده‌ای برای مردم عادی نیست چرا که صرافی‌ها به ندرت اقدام به فروش ارز می‌کنند و اگر دست به این اقدام بزنند قاچاق محسوب می‌شود.

[related-post id="38635"]

ممکن است برخی عنوان کنند بهتر است گردشگر ایرانی در کشور خود سفر کند، در پاسخ به این افراد باید گفت این اظهار نظر علاوه بر اینکه نقض حقوق شهروندی است، در شرایطی که سفر به بسیاری از مقاصد داخلی برای یک خانواده گرانتر از برخی سفر‌های خارجی است، چندان منصفانه تلقی نمی‌شود مگر اینکه مسولان در ابتدا فکری به حال قیمت و کیفیت تاسیسات گردشگری داخلی بکنند و سپس از مردم توقع داشته باشند که برای گذراندن تعطیلات خود به ترکیه، ارمنستان و یا دریگر کشورهای اطراف نروند.

در آخر نیز باید به وضعیت بازار کار دفاتر خدمات مسافرتی اندیشید که هم اکنون نیز با افزایش قیمت ارز و دشواری خرید در بازار آزاد در آستانه ورشکستگی قرار دارند و 30 درصد نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند بنابراین با حذف ارز مسافرتی که بی‌شک به کاهش بیش از پیش سفرهای می‌انجامد چه میزان از نیروی شاغل در این بخش بیکار خواهند شد؟

[related-post id="38174"]

[related-post id="38788"]
کد خبر 38835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احد باقرزاده ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    سلام و خسته نباشین خدمت مسول عزیزی که گیر داده به ارز مسافرتی تو این وضع بیکاری حساب کردی چقدر اژانس بایدبرن بشینن خونه هاشون ارز اونایی رو باید قطع کنی که هزار میلیارد ارز گرفتن برای واردات دارو رفتن هرچی دلشون خواست اوردن با دوسه میلیون سود اژانس چیزی درست نمیشه از همه جا درامد مردم رو قطع نکنیددرامداونی رو قطع کن که میلیاردها به جیب میزنن با تشکر
  • ehsan ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    طبیعیه ! تنها ارزی که بدرد کلاهبرداری و رانت بازی نمیخوره همین ارز مسافرتیه که بدست مصرف کننده واقعی میرسه و باید حذف بشه تا رانت خوار ها ارز بیشتری گیرشون بیاد