چمدان : حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود با اشاره به شرکت در سمینار لندن درباره حفظ بناهای باستانی توضیحاتی را درباره «تپه سیلک» ارائه داد.




بعیدی‌نژاد نوشت: امروز همايشي در لندن در خصوص تپّه سيَلك؛ اين بناي مهم تاريخي ايران با حضور جمعي از متخصصان باستانشناسي جهان از آكادميهاي مهم و موزه هاي بزرگ جهان از موزه ي لوور، موزه متروپليتن نيويورك ، موزه بريتانيا و همچنين هياتي از بهترين متخصصان مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي ايران به رياست دكتر نوكنده مدير موزه ملي ايران كه خودشان شخصا نه تنها آثار مهمي در اين زمينه تاليف کرده‌اند بلكه شخصا در تپّه سيلك كاوش‌هاي مهم باستانشناسي شركت داشته‌اند، برگزار شد. بنده نيز اين فرصت را داشتم كه در اين جلسه سخنراني داشته باشم.

هدف اين سمينار يادآوري ارزش تاريخي اين بناي مهم به نسل جديد باستانشناسان و تاكيد بر ضرورت ادامه كاوشهاي باستانشناسي در اين سايت مهم بود. كاوش‌هاي تپه سيلك كه با تحقيقات و كاوش‌هاي پروفسور گيرشمن در بيش از هشتاد سال پيش شروع و بعد از وي نيز ادامه يافت، به گنجينه ظرف‌هاي طرحدار خاص سفال خود معروف شده است و آثار بسيار مهمي از آثار زندگي كهن منطقه را نيز در بر دارد و امروز موزه معروفي در دنيا نيست كه بخشي را به سفال‌هاي اكتشاف شده در تپه سيلك اختصاص نداده باشد. بر اساس تخمين‌هاي تاريخي اشياء تاريخي اين تپه به حدود 6 هزار سال پيش از ميلاد يعني هشت هزار سال پيش برمي گردد كه در نوع خود قديمي‌ترين زيستگاه انساني كهن جهان محسوب ميشود.

همچنين "زيگورات سيلك" با آنكه از زيگورات "اور" در عراق فعلي و زيگورات چغازنبيل در خوزستان كوچكتر و ساده تر است و تمامي آن هم از زير خاك بيرون نيامده است، قديمي ترين زيگورات جهان محسوب ميشود كه تاريخ آن به سه هزار سال قبل از ميلاد بر ميگردد. امروز بازسازي و باز آفريني تپه سيلك و حفاظت از آن در برابر خطر گسترش شهر مهمترين وظيفه نسل امروز ماست و خوشحاليم كه مسئولين فهيم شهر كاشان بويژه فرماندار ويژه شهر جناب آقاي مؤمنيان به اين موضوع مهم عنايت دارند اما اين امر بيش از همه به بسيج مردمي و عزمي ملي نياز دارد. همانگونه كه پيشنهاد ما در همين جلسه نيز مورد حمايت قرار گرفت، سيلك بيش از همه چيز به يك سايت-موزه نياز دارد تا مردم ما بجاي آنكه آثار و سفالهاي سيلك را در موزه هاي بزرگ دنيا ببينند، بتوانند آثار هويت فرهنگي خود را در خودِ سيلك به تماشا بنشينند.





همچنین ایرنا در گزارشی به این نشست پرداخت و نوشت: کنفرانس لندن در پایان نشست دو روزه با موضوع «بازبینی تپه سیلک و کاشان کهن» با اتفاق آرا در سندی پیشنهادی خواستار تشکیل کمیته‌ای مشورتی متشکل از کارشناسان، اندیشمندان و باستان شناسان برای حفاظت از این منطقه تاریخی ایران شد.

در این سند همچنین پیشنهادشده است که مجموعه مقالات، یافته‌ها و نتایج تحقیقات به‌عمل‌آمده درباره تپه سیلک به‌صورت دیجیتال بایگانی و در چارچوب یک تارنمای پیشرفته ارائه شود.

قرار شد در این رابطه «بنیاد میراث ایران» انگلیس، موزه ملی ایران و لوور فرانسه با یکدیگر همکاری کنند.

از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این سند، برگزاری دو نشست تخصصی دیگر در رابطه با تپه سیلک در فرانسه و آلمان بوده است است.

اولین نشست تخصصی در این رابطه 11 فروردین سال گذشته در لندن توسط «بنیاد میراث ایران' برگزار شد؛ نشست سال جاری نیز که از دیروز آغاز به کارکرد در ادامه نشست سال گذشته و با حضور کارشناسان، اندیشمندان، اساتید دانشگاه و باستان شناسان از کشورهای مختلف بوده است.



سخنرانان طی دو روز گذشته با ارائه گزارش‌ها و مقالات خود ویژگی‌های تپه تاریخی سیلک و راهکارهای نگه داری از این منطقه باستانی را بررسی کردند. از ایران هیاتی متشکل از فرمانداری کاشان، مدیرکل موزه ملی ، اساتید حوزه باستان‌شناسی و سفیر جمهوری اسلامی در لندن حضور داشتند.

منطقه باستانی سیلک که سیالک، سی ارگ و سپید ارگ هم تلفظ کرده‌اند، نخستین خاستگاه مدنیت و شهرنشینی در دنیا شناخته می‌شود و در جنوب غربی شهر کاشان واقع‌شده است.

آثار به‌دست‌آمده از تپه سیلک بیانگر این است که چند هزار سال قبل در این تمدن، صنعت ذوب فلزات و ریخته‌گری وجود داشته و مردم با این حرفه آشنا بوده‌اند.

دوک‌های گلی و سنگی مربوط به هزاره‌های دوم و سوم پیش از میلاد که در سیلک پیداشده، نشان می‌دهد این منطقه از محل‌های بسیار قدیمی صنعت ریسندگی، نخ و بافت پارچه بوده است.

همچنین در سیلک، مردگان به‌صورت جمع شده و درحالی‌که سطح بدن با قشر نازکی از محلول گل اخرا پوشش داده‌شده بود، زیر کف منازل دفن می‌شدند.
محوطه باستانی سیلک کاشان 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جان کرتیس رئیس «بنیاد میراث ایران» در این باره گفت: تپه سیلک یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار باستانی ایران به شمار می‌رود و تاریخ آن حتی ‌پیش از پاسارگاد است، اما خیلی شناخته‌شده نیست. این تمدن تاریخی باید نه‌تنها در ایران بلکه در جهان بهتر شناخته شود.

وی همچنین با بیان این که علاقه‌مندی زیادی نسبت به آثار باستانی ایران وجود دارد ، گفت: به‌عنوان نمونه ما به آثار موجود در کاشان علاقه‌مندیم که به لحاظ برخورداری از بناهای تاریخی عموماً مرتبط به قرن 18 و 19 بسیار حائز اهمیت است.

در پایان نشست امروز، سفیر کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی گفت: تپه سیلک در حوزه باستان‌شناسی یک بنای مهم تاریخی است که قدمت آن به بیش از 6 هزار و 500 سال می‌رسد و به دلیل این که آنجا همواره زیستگاه انسانی بوده از نظر باستان شناسان منطقه بسیار مهمی به شمار می‌رود و می‌توانند دوره‌های مختلف زیست انسان را در آنجا مطالعه کنند. بعیدی نژاد گفت : در تپه سیلک اشیای سفالی کشف‌شده که در بازشناساندن شیوه زندگی انسان در دوره‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است.



وی یادآور شد که اولین بار، باستان‌شناس معروف فرانسوی 'رومن گیرشمن' کار باستان‌شناسی آنجا را آغاز کرد و اخیراً توجه باستان شناسان دوباره به آن منطقه جلب شده است.

بعیدی نژاد اضافه کرد که در جمهوری اسلامی ایران نیز توجه زیادی به تپه سیلک به‌عمل‌آمده و پس از انقلاب استخراج‌های جدیدی صورت گرفت و اشیای جدیدی کشف‌شده که به شناساندن تمدن کهن کاشان کمک می‌کند.

بنابر پیشنهاد مطرح‌شده در نشست امروز قرار شد که مجموعه مقالات ارائه‌شده در دو جلسه گذشته، پس از بازنگری و ویرایش آن توسط محققین در یک مجلد به چاپ برسد.
کد خبر 38735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    لطفا اگر مقالات این کنفرانس منتشر شد اطلاع رسانی کنید