تعریف: منابع و روش‌های جمع آوری برای مسافران وارد شده به کشورها متفاوت است. در بعضی موارد اطلاعات از آمار مرزی (پلیس، مهاجرت و ...) و توسط بررسی‌های مرزی جمع‌آ‌وری می‌شود. در موارد دیگر داده‌ها از موسسات اقامت گردشگران است. برای برخی از کشورها، تعداد ورودی‌ها محدود به ورود از طریق هوایی و برای دیگر کشورها تعداد گردشگران درهتل‌ها محدود می‌شود. بنابراین باید در مقایسه ورودی‌ها در کشورهای مختلف، احتیاط لحاظ شود. داده‌های گردشگران ورودی به تعداد ورودی‌ها، نه به تعداد مسافرین اشاره دارد. بنابراین فردی که طی یک دوره معینی به چند کشور سفر می‌کند، هر بار به عنوان ورودی جدید شمارش می‌شود.

تعداد ورودی گردشگران بین المللی ایران

تعداد ورودی‌های گردشگر در ایران در سال 2015 به 5،237،000 رسیده است. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، در طول 20 سال گذشته، این شاخص حداکثر مقدار 5،237،000 در سال 2015 و حداقل ارزش 568،000 در سال 1995 بوده است.

International tourism, number of arrivals - Country Ranking

International tourism, number of arrivals - Country Ranking International tourism, number of arrivals - Country Ranking International tourism, number of arrivals - Country Ranking International tourism, number of arrivals - Country Ranking International tourism, number of arrivals - Country Ranking International tourism, number of arrivals - Country Ranking International tourism, number of arrivals - Country Ranking International tourism, number of arrivals - Country Ranking

معاهده توسعه:گردشگری به طور رسمی به عنوان یک فعالیت مستقل قابل اندازه‌گیری شناخته می‌شود که امکان تجزیه و تحلیل دقیق‌تر و سیاست‌های موثرتری را فراهم می‌آورد. قبلا این بخش بیشتر متشکل از داده‌های تقریبی از زمینه‌های اندازه گیری مرتبط (مانند آمار تعداد پرداخت) استفاده می‌کرد. امروزه گردشگری دارای طیف وسیعی از ابزارها برای پیگیری فعالیت‌های تولیدی و فعالیت‌های مصرف کنندگان است که آن را به حرکت رو به جلو می‌راند.

تعداد روزافزون کشورهای توسعه یافته گردشگری را گسترش داده و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند و گردشگری به عنوان یک عامل اصلی پیشرفت اجتماعی و اقتصادی از طریق درآمد صادرات، ایجاد شغل و شرکت‌ها و توسعه زیرساخت‌ها برای این کشورها است.

محدودیت ها و استثناها:گردشگری می‌تواند داخلی یا بین المللی باشد. این اطلاعات به گردشگری بین المللی اشاره دارد که در آن کشور اقامت مسافرین از کشور بازدید کننده متفاوت است. گردشگری بین المللی شامل ورودی (ورود) و خروج (خروج) گردشگران است. داده‌ها از سازمان گردشگری جهانی (WTO) سازمان ملل متحد است.

مفهوم و روش آماری:اطلاعات آماری درباره گردشگری بر اساس اطلاعات مربوط به ورود و اقامت شبانه همراه با میزان اطلاعات پرداخت است. این داده‌ها پدیده اقتصادی گردشگری را به طور کامل نمی‌بینند و یا اطلاعاتی را برای سیاست‌های موثر دولتی و عملیات تجاری کسب و کار فراهم نمی‌کنند.

اگر شخصی در طی یک سفر، چندین کشور را دیدار کند، ورود وی به هر کشور به طور جداگانه ثبت می‌شود. در یک دوره، ورودی‌ها لزوما برابر با تعداد مسافرین نیستند (زمانی که فرد چندین بار در سال از یک کشور بازدید می‌کند، هر سفر یک شخص به عنوان ورود جداگانه شمارش می‌شود). داده‌های ورود باید با بازدید کننده‌های ورودی از جمله گردشگران و گردشگران غیر ساکن در همان روز هماهنگ شوند. همه انواع دیگر مسافران (مانند مرزی، فصلی و دیگر کارگران با اقامت کوتاه مدت، دانش آموزان با اقامت بلند مدت و غیره) باید از مطالعه حذف شوند زیرا آنها به عنوان بازدیدکنندگان واجد شرایط نیستند.

داده‌ها از منابع مختلفی از قبیل پرونده‌های اداری (مهاجرت، شمارش رفت و آمد و سایر انواع کنترل‌های احتمالی)، نظرسنجی‌های مرزی و یا ترکیبی از آنها به دست می‌آیند. اگر داده‌ها از نظر سنجی‌های محل اقامت بدست آیند، تعداد مهمان‌ها به عنوان پیش بینی ارقام ورودی استفاده می‌شود؛ در نتیجه، در این مورد، تفکیک مناطق، هدف اصلی سفر، روش‌های حمل و نقل بر اساس مشاهدات مکمل بازدید کننده استفاده می‌شود.
کد خبر 38734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =