چمدان :  «گردشگری نه به معنی اینکه بریم خارج از کشور و  ارز و دلار خرج کنیم. گردشگری از خود ما و خانه ما شروع می‌شود. اگر محل ناهارخوری در خانه را عوض کنیم یعنی گردشگری». همین یک جمله در برنامه زنده تلویزیونی کافی بود تا سوژه داغی برای شبکه‌های مجازی درست شود. عبدالوهاب قاضی، پزشک و مدیر هتل هرمز بندرعباس کارشناسی است که در یک برنامه حضور داشته و طی روزهای گذشته نظراتش در حوزه گردشگری حواشی زیادی ایجاد کرده است. او که در صنعت گردشگری هم فعالیت دارد و خودش آدم اهل سفری است در گفت‌و‌گو با چمدان به بخش حذف شده صحبت‌هایش اشاره و منظورش را شفاف‌سازی می‌کند.

[related-post id="38015"]

نظرات شما درباره گردشگری در خانه این روزها حسابی جنجالی شده است. آیا گردشگری واقعا از خانه ما شروع می‌شود؟

برنامه طبیب یک برنامه پزشکی است و موضوع آن روز نیز گردشگری نبود. رویکرد صحبت‌های من به گردشگری روانشناختی بود. در این رویکرد گردشگری را نه از بعد جابجایی فیزیکی که از زوایه تغییر بر اجزا و ساختار محیط زیست بررسی کردم. ایجاد نوعی دگرگونی در امواج ارسالی به مغز برای جلوگیری از آزار روزمرگی براساس این نگاه به گردشگری است.

پس روی صحبت‌هایتان در برنامه تاکید دارید؟

حرف‌هایم در برنامه غلط نبوده و روی آن تاکید می‌کنم. در آن برنامه راجع به ترمی از گردشگری صحبت کردم که از خودمان و از خانه خودمان شروع می‌شود و تمرکز صحبتم روی حواس پنجگانه بود. ما اگر حواس پنجگانه را در خانه بیشتر تجربه نکنیم و با کلی هزینه به دورترین نقطه دنیا برویم خیلی حس نخواهیم نداشت. این موضوع یک پیش زمینه پزشکی در بخش نخست صحبت‌ها داشت.

در چه بخش از پزشکی، تغییر رنگ و تغییر دکوراسیون را می‌توان جزئی از گردشگری به حساب آورد؟

صحبت من درباره طب پیشگیری بود. این طب سه محور دارد که محور  اول آن تاثیر اعصاب و روان بر جسم و محورهای بعدی تغذیه و سبک زندگی است. قبل از اینکه جسم تحت تاثیر تغذیه و محیط اطراف باشد، تحت تاثیر افکار و احساس خود ماست. خیلی‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند و در معاینه بالینی و آزمایش مشکلی مشاهده نمی‌شود اما فرد درد و مشکل را احساس می‌کند. پزشک به آنها می‌گوید این درد عصبی است. عصبی یعنی جسم ما تحت تاثیر افکار و احساس ماست. در این بحث یک موضوع آدرنالین وجود دارد. مکانیزم‌های بدن انسان براساس شکار و فرار است و حالا وقتی پشت میز نشسته‌ایم و دچار چالش می‌شویم، بدن ما آدرنالین تولید می‌کند. این آدرنالین روی بدن تاثیر می‌گذارد و خون به سمت عضلات می‌رود و بدن انسان برای جنگ و شکار آماده می‌شود. اما ما پشت میز نشسته‌ایم در حالی که بدن آماده کار فیزیکی است. این آدرنالین باعث ایجاد استرس می‌شود. در آن برنامه به تخلیه این آدرنالین پرداختیم که برای آن باید تحرک داشته باشیم. با توجه به اینکه مردم هر روز نمی‌توانند ورزش کنند باید روش‌های دیگری برای تخلیه آدرنالین انتخاب شود که یکی از این روش‌ها رفتارهای عادت گونه را کنار گذاشتن است.

با این وجود ترک عادت را بخشی از گردشگری می‌دانید؟

گفتم که این بخش گردشگری از این که موقعیت خود را جابجا کنیم و یا رنگ‌ها را تغییر دهیم، شروع می‌شود. در خانه با زندگی روزمره به محیط عادت کرده‌ایم و رفتارهای روزمره سبب تخلیه آدرنالین و استرس نمی‌شود. در خانه‌های کوچک هم نمی‌شود ورزش کرد و باید راه دیگری انتخاب کنیم. این جا بود که به ترمی از گردشگری اشاره کردیم که از خود ما و خانه ما شروع می شود و نگفتم که کل گردشگری این است.

اما در بخشی از صحبت‌ها عنوان کردید که تغییر رنگ سطل زباله هم گردشگری است!

این‌ گفته در جواب مجری درباره اینکه مبلمان را تغییر دهیم بود. گفتم که حتی تغییر رنگ سطل زباله هم که ارزان قیمت است می‌تواند همان تاثیر را بگذارد.

اما شما به حذف ارز از سفر اشاره کردید و گردشگری را به تغییر محل غذا خوردن در خانه تقلیل دادید. آیا با سفر خارجی مخالفت دارید؟

مردم از گرانی ارز ناراحت هستند و اکثر واکنش‌ها به بخش نخست صحبت من درباره خروج ارز از کشور بود. با سفر خارجی مخالفتی ندارم اما اگر سفر خارجی را توصیه کنم، روی اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت. این موضوع به فرهنگ فردی برمی‌گردد به طور مثال من در این شرایط ارزی با خانواده سفر خارجی نمی‌روم یا حتی سعی کردیم در خرید برای منزل هم زیاده روی نکنیم.

اگر امروز کسی از شما پیشنهاد سفر بخواهد، مقصد سفر معرفی می‌کنید یا از او می‌خواهید جای وسایل در خانه را تغییر دهد؟

حتما مقصد سفر معرفی می‌کنم. از پارک محل تا شهرهای اطراف و مقاصد دیگر گردشگری، به ویژه برای تنوع در‌‌ آب و هوا می‌تواند مقصد سفر باشد.

شما چقدر به سفر خارجی رفته‌اید و چند کشور را دیده‌اید؟

من خیلی سفر خارجی رفته‌ام و واقعا نمی‌توانم تعداد بگوییم. به خصوص پیش از بچه داشتن با همسرم سفرهای خارجی زیادی رفتیم. به غیر از آن من تحصیلاتم را در خارج از کشور تکمیل کرده‌ام.

تحصیلات‌تان در چه رشته‌ای و در چه کشوری ادامه دادید. آیا گردشگری را به طور آکادمیک دنبال کرده‌اید؟

پزشکی عمومی را در ایران خواندم اما تخصصم را در انگلستان گرفته‌ام. همچنین فوق لیسانس مدیریت مالی هم از انگلستان و دکترای مدیریت بازرگانی را در فرانسه گرفته‌ام. در دوره دکترای مدیریت بازرگانی دوره گردشگری نیز وجود داشت.

سفر خارجی همراه با خانواده  را در برنامه خود دارید؟

به غیر از موضوع ارز، فرزند سومم حدود یک سالش است و امکان سفر خارجی رفتن برای ما وجود ندارد.

این روزها به غیر از انتقاد، حرف‌هایتان سوژه طنز‌های بسیاری هم شده است. واکنش‌تان به این موضوع چیست؟

مردم زحمت می‌کشند و با خلاقیت طنز درست می‌کنند و من نه شکایت دارم و نه ناراحت می‌شوم. هیچ مشکلی با این موضوع ندارم و حتی کسانی که فحاشی کردند را حلال می‌کنم. اما از یک بابت ناراحت شدم. بچه‌های برنامه طبیب در رسانه ملی در حوزه طب پیشگیری از بیماری‌ها در حال فعالیت و آگاهی بخشی هستند و کاش شرط امانت رعایت و کل گفته‌های من منتشر می‌شد. این بریدن یک بخش از صحبت‌ها و حاشیه درباره آن، بچه‌های این برنامه را دلسرد می‌کرد و کاش فیلم کامل هم منتشر شود تا همه بدانند که موضوع گردشگری نبود و بحث درباره پیشگیری بیماری و تاثیر اعصاب و روان بود.

[related-post id="38386"]

شما در حوزه گردشگری چه فعالیتی دارید؟

هتلی دارم که کاملا شخصی است و به ارگانی وابسته نیست. هتل من 250 نفر کارمند دارد که اگر 10 درصد نرخ اشغال هتل را افزایش دهیم تا 50 نفر اشتغال‌زایی دیگر خواهیم داشت. وضعیت گردشگری خیلی مناسب نیست و در مجموع تراز سالیانه هتل زیان‌ده است. اگر 10 درصد افزایش اقامت داشته باشیم، وضعیت بهتر خواهد شد.
کد خبر 38584

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    فرمایش دکتر درسته و بر طبق روایات و احادیث است. متاسفانه از اصل فراموش کردیم
  • آروین ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    حرف شما درست، ولی گردشگری یعنی مسافرت تفریحی، نه تبدیل جایی که هستی به چیز دیگه ، تو فرهنگ لغت یه کلمه داریم به اسم تنوع شاید منظور شما این بوده ( ایجاد تنوع) و نیازی به چسبوند دلار به گردشگری هم نبود.