واگذاری ارز مسافرتی به آژانس‌ها رانت و فساد ایجاد می‌کند؟ | کارشناس گردشگری: چطور به 4 هزار آژانس ارز می‌دهند؟

چمدان : رامین نوری کارشناس مدیریت حرفه‌ای گردشگری و مدیر آژانس مسافرتی در گفت‌و گو با خبرنگار چمدان در رابطه با پیشنهاد واگذاری ارز مسافرتی به آژانس‌های مسافرتی به جای بانک‌ها گفت: در مورد این مساله باید کاملا همه جانبه فکر شده باشد، باید روش کار و جزئیات آن به طور کامل مشخص باشد در حالی که  در مورد جزئیات این مساله تاکنون هیچکس صحبتی نشده است.

او ادامه داد: برای مثال باید مشخص شود که ارز چگونه به دست آژانس‎ها می‌رسد؟ کدام آژانس‌ها ارز دریافت می‌کنند و چه چیزی این مساله را مشخص می‌کند؟ منبع کنترل اسناد چه کسی خواهد‌بود؟ و اصلا این اقدام با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

نوری در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این شیوه سبب ایجاد رانت شود؟ توضیح داد: در حال حاضر بیش از 4 هزار آژانس مسافرتی در کشور وجود دارد که همه آنها واقعی و یا فعال نیستند، برخی آژانس‌ها نیز بدون مجوز فعالیت می‌کنند علاوه بر اینکه میزان مسافران خروجی هر آژانس هم متفاوت است، بنابراین برای جلوگیری از هر شبهه‌ای باید مشخص شود که ملاک دادن ارز و همچنین مقدار آن به هر آژانس چیست؟

او افزود: اگر آژانسی ارزی کمتر از تعداد مسافرانش دریافت کرده‌باشد چه می‌شود و یا اگر بیش از تعداد مسافرانش ارز بگیرد چه خواهد شد؟ علاوه بر اینکه اکنون محاسبه قیمت تورها با این چند نرخی شدن ارزها و تغییر لحظه‌ای آنها بسیار دشوار است و مشخص نیست از روزی که مسافر به آژانس مراجعه می‌کند تا زمانی که آژانس کارهای او را انجام دهد قیمت‌ها چه تغییری می‌کند؟

این کارشناس مدیریت گردشگری با تاکید بر اینکه پیشنهاد واگذاری ارز مسافرتی به آژانس‌ها در حال حاضر پیشنهادی خام است، گفت: نیاز به انجام بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی و اجرای طرح حاصل شده به صورت آزمایشی است چرا که دیگر زمان آزمون خطای یک طرح بررسی نشده‌نیست و ممکن است این اقدام بسیار آسیب زننده باشد.

[related-post id="38174"]

ا[related-post id="38351"]
کد خبر 38518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =