آغاز فعالیت برای توقف حراج آثار تاریخی ایران در لندن

چمدان :  محمدرضا زاهدی رئیس اداره اموال اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در ارتباط با حراج برخی آثار تاریخی ایران در حراج کریستیز  لندن  گفت:اصل این اشیا رؤیت نشده چرا که این اشیا از طریق حفاری غیرمجاز به دست آمده و به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است اما بر اساس عکس های منتشر شده در خبرگزاری ها احتمال زیاد می رود که این اشیا اصل و متعلق به ایران باشد.

زاهدی گفت: البته از روی عکس به طور دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد اما ظواهر نشان می‌دهد این اشیا اصل است و به ایران تعلق دارد، بنابراین باید بتوانیم برای بازگرداندن این اشیا اقدام کنیم.

او در ادامه گفت: البته ارائه مدرک و سند در این خصوص سخت است چرا که این اشیا به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده و ارائه سند و مدرکی که نشان دهد این آثار متعلق به ایران است و به صورت غیرقانونی در این حراجی به فروش گذاشته شده، مشکل است.

در همین خصوص مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از تلاش‌ها برای توقف این حراجی و بازگرداندن اشیای متعلق به ایران خبر داد.

ابراهیم شقاقی افزود: پیش از این نیز در پرونده‌ای مانند پرونده سرباز هخامنشی موفق به توقف فروش این شیء در نیویورک شدیم.

او افزود: اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی باید به صورت مکتوب این موضوع را به ما اعلام کند تا با ارائه اسناد مکتوب و معتبر بتوانیم جلوی این حراجی را بگیریم و اشیای متعلق به ایران را به کشور برگردانیم.
کد خبر 38133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =