چمدان : وقتی غواصان زیر ماسه‌های عمق آب‌های ساحلی عمان در اقیانوس هند این اسطرلاب را پیدا کردند یقین داشتند که به کشف با ارزشی رسیده‌اند، اما حتی آن‌ها هم هرگز تصور نمی‌کردند دستگاهی که یافته‌اند تا این حد نادر باشد.

این اسطرلاب که مربوط به سال‌های 1495 تا 1500 میلادی است قدیمی‌ترین ابزار دریانوردی در جهان است که با صفحه‌ای به قطر 17.5 سانتیمتر و ضخامت 2 میلیمتر در گذشته برای اندازه‌گیری ارتفاع آفتاب در طول سفرهای بزرگ دریایی استفاده می‌شد.

قدیمی‌ترین ابزار دریانوردی جهان طی ماموریتی اکتشافی به سرپرستی دیوید میرنز در سال 2014 کشف شد. اعتقاد بر این است که این ابزار متعلق به کشتی اِسمرالدا (زمرد) است. اسمرالدا (زمرد) یکی از کشتی‌های دریانورد معروف پرتغالی واسکو دا گاما است که به‌ عنوان اولین دریانوردی شناخته می‌شود که از اروپا به هند سفر کرده است.

[related-post id="1413"]

[caption id="attachment_3815" align="aligncenter" width="1494"] واسکو دا گاما، دریانورد و اکتشاف‌گر معروف پرتغالی که به‌عنوان اولین دریانوردی شناخته می‌شود که از اروپا به‌سوی هند سفر دریایی کرد[/caption]

 

 

[caption id="attachment_3814" align="aligncenter" width="1500"] دو رخ اسطرلابی که به‌عنوان قدیمی‌ترین ابزار دریانوردی تاکنون کشف‌شده در جهان شناخته می‌شود[/caption]

 

[caption id="attachment_3817" align="aligncenter" width="1800"] به‌لطف اسکنر لیزری، خطوطی که صفحه اسطرلاب را با زاویه 5 درجه از هم جدا می‌کنند نمایان شدند[/caption]

 

[related-post id="2877"]

کشتی زمرد در طول طوفانی که سال 1503 در اقیانوس هند رخ داد غرق شد. سه سال قبل، باستان‌شناسان دریایی 3 هزار یافته باستان‌شناختی از جمله این اسطرلاب ارزشمند را در آب‌های ساحلی عمان کشف کردند.

دیوید میرنز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: «واقعاً یافتن چیزی تا این حد نادر افتخار بزرگی است. شی‌ءای که از نظر تاریخی برای جامعه باستان‌شناختی بسیار مهم است.»

در وهله نخست، روی این اسطرلاب یک نشان پرتغالی دیده شد و پس از بررسی‌های بیشتر، نماد شخصی دُم مانوئل اول، پادشاه پرتغال شناسایی شد. این علامت تائید می‌کند که اسطرلاب کشف‌شده مربوط به حدود سال 1500 میلادی است.

پس‌ از تحقیقات بیشتر روی اشیای به‌دست‌آمده از طریق اسکن لیرزی، دانشمندان دانشگاه وارویک در انگلستان با قطعیت اعلام کردند که این اسطرلاب مربوط به همان دوره است. به‌ لطف اسکنر لیزری، خطوطی که صفحه اسطرلاب را با زاویه 5 درجه از هم جدا می‌کنند نمایان شدند.

میرنز ادامه می‌دهد: «می‌دانیم که این اسطرلاب باید قبل از سال 1502 ساخته شده باشد. چون کشتی زمرد در این سال لیسبون را ترک کرد. همچنین می‌دانیم که دم مانوئل تا سال 1495 شاه نشده بود. بنابراین اگر این ابزار مربوط به زمان قبل از این تاریخ باشد نمی‌تواند نشان شاه مانوئل را داشته باشد. به‌هر رو معتقدیم که تاریخ این ابزار دریانوردی بین 1495 تا 1500 است حتی اگر ندانیم تاریخ دقیق آن چیست.»
کد خبر 3813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =