چمدان :  عمارت تاریخی مستوفی الممالک تهران در چال حصار سال‌هاست متروک رها شده و به وضعیت آن رسیدگی نمی‌شود. مالک این بنای تاریخی شرکت پست ایران است و از رسیدگی و مرمت آن خودداری می‌کند و در عین حال آن را به دست گروه‌های فیلمبرداری می‌سپارد.

این بنای فرنگی‌ساز مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تعداد زیادی فیلم به عنوان لوکیشین استفاده شده است. گروه‌های فیلمبرداری بدون ملاحظه نیز هر چه توانسته‌اند بر سر این عمارت تاریخی آورده‌اند. دیواره‌های بنا به شدت آسیب دیده و به تازگی یکی از این گروه‌های ستون‌های بنا را به رنگ صورتی در آورده‌اند. با این وجود اعتراض به شرکت پست درباره وضعیت نگهداری این بنا بدون نتیجه بوده و این شرکت ترجیح می‌دهد که به جای مرمت و نگهداری این میراث تاریخی از آن درآمدزایی کند.



تصاویر مربوط به حدود دو سال پیش نشان می‌دهد که حداقل سقف یکی از اتاق‌های این بنا در وضعیت بحرانی قرار دارد و با داربست چوبی مهار شده است. بی‌توجهی شرکت پست به این بنا پیش از این نیز باعث شده بود که اداره کل میراث فرهنگی تهران به حکم اضطرار وارد این بنا شود و شیروانی آن را مرمت کند تا بنا از بین نرود. بی‌توجهی شرکت پست درباره این عمارت باعث شده تا وضعیت آن از وزیر ارتباطات پیگیری شود. آذری جهرمی که به تازگی در تور گردشگری تاریخ راه آهن شرکت کرده در پاسخ به وضعیت عمارت مستوفی الممالک خبر از بررسی وضعیت آن داده است.



آذری جهرمی در پاسخ به خبرنگار چمدان نوشته است: «از مسئولین مربوطه خواستم گزارشی تهیه کنند تا تصمیم گیری در این خصوص انجام شود. حفظ آثار ملی وظیفه همه ماست.»



حالا پس از سال‌ها بی‌توجهی به این عمارت تاریخی ارزشمند امید است که دستور وزیر ارتباطات تکلیف این بنای تاریخی که خانه میرزا حسن مستوفی الممالک که 5 دوره نخست وزیر ایران بوده را روشن کند.

وزرات ارتباطات همچنین مالک دو بنای تاریخی دیگر است. موزه پست و ارتباطات، ساختمان تاریخی تلگرافخانه و اثر مارکوف روسی است. همچنین ساختمان رادیو بی سیم تهران بنای تاریخی دیگری است که در محوطه وزارت ارتباطات در تهران قرار دارد و این بنا نیز امکان بازدید عمومی ندارد.
کد خبر 37834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =