چمدان : تهران، جنوب شرقی تقاطع خیابان فاطمی و کارگر، این سر راست‌ترین آدرسی است که می‌توان برای موزه فرش گفت. کمی بالاتر ، پارک لاله، موزه هنرهای معاصر و بازارچه خود اشتغالی پارک لاله.

درب موزه درست در  فرورفتگی و در دل شمشادهای بلند قرار گرفته‌است اما این تو رفتگی در یک تقاطع سبب شده تا فضایی در پیاده رو جلو درب موزه ایجاد شود و چه زیبا از این فضا استفاده‌شده، صندلی‌های سیمانی دور حوض‌های کوچکی قرار گرفته‌اند و پشتی صندلی‌ها همانند جداره بیرونی حوض عمل می‌کند، اگر چه حوض‌ها مدت‌هاست که خالیست.

صندلی‌ها بدون هیچ هزینه‌ای در این تقاطع فرهنگی- تفریحی تهران یک پاتوق کوچک است برای دقایقی نشستن و گفت‌وگو کردن که این روزها چقدر جایش در کوچه پس کوچه‌های این کلانشهر خالی است.

اما آغاز موزه و مسیر از  میان چمن، سبزه و درختان می‌گذرد. متاسفانه وضعیت نابسامان غرفه‌های بازارچه پارک لاله که مجاور محوطه موزه فرش است منظر بسیار بدی را ایجاد کرده است.

هنوز چندی از ورودی موزه نگذشته بنای نمازخانه که اثری از کامران دیبا، معمار مشهور معاصر و طراح موزه‌هنرهای معاصر است، خودنمایی می‌کند. بنایی بتنی که از دو مکعب یکی در دل دیگری درست شده است. این نمازخانه بی‌سقف مکعب بیرونی آن موازی با خیابان  و مکعب داخلی آن رو به قبله چرخیده است. در واقع بر اساس گفته طراح آن مربع بیرونی برای دور کردن نمازگزار از هیاهوی خیابان و مکعب داخل فضای برای نماز روبه قبله‌است.

[caption id="attachment_37608" align="aligncenter" width="768"] ورودی بنای نمازخانه موزه فرش | عکس: مهدیه خادمی[/caption]

 

[caption id="attachment_37611" align="aligncenter" width="502"] نمازخانه موزه فرش | منبع : سایت کامران دیبا[/caption]

 

[caption id="attachment_37595" align="alignnone" width="1024"] نابسامانی غرفه‌های بازاراچه پارک لاله چشم انداز محوطه موزه فرش را مخدوش کرده است [/caption]

با گذر از نمازخانه و پیش رفتن در مسیر، ساختمان موزه فرش نمایان می‌شود. بنایی که توسط عبدالعزیز فرمانرفرماییان، معمار استادیوم آزادی و بسیاری بناهای شاخص دیگر تهران طراحی شده‌است.

[caption id="attachment_37600" align="aligncenter" width="1024"] موزه فرش | عکس: مهدیه خادمی[/caption]

بنای بیرونی موزه هنرهای معاصر الهام گرفته از دار قالی و چندین دار چسبیده به هم را تداعی می‌کند.

موزه فرش ایران از دو طبقه تشکیل شده که طبقه همکف آن محل دائمی موزه و طبقه بالا محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت است.

[caption id="attachment_37604" align="aligncenter" width="1024"] موزه فرش | عکس: مهدیه خادمی[/caption]

در این موزه فرش‌هایی متعلق به دوره معاصر تا دوره‌های تاریخی مختلف پس از اسلام از جمله دوره صفوی به نمایش درآمده و از سراسر ایران همانند خراسان، کاشان، استان مرکزی، آذربایجان، قم و ... فرش‌های نفیسی وجود دارد.

[caption id="attachment_37591" align="aligncenter" width="1000"] موزه فرش | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

[caption id="attachment_37597" align="aligncenter" width="768"] موزه فرش | عکس: مهدیه خادمی[/caption]

 

[caption id="attachment_37601" align="aligncenter" width="768"] موزه فرش | عکس: مهدیه خادمی[/caption]

 

کتابخانه تخصصی موزه فرش نیز از جمله کتابخانه های مهم حوزه فرش به حساب می‌آید.

بلیط ورودی موزه فرش ایران که در سال 1356 افتتاح شده‌ برای بازدید کنندگان 2500 تومان است.

 

[caption id="attachment_37594" align="aligncenter" width="915"] موزه فرش | عکس : آیسان زرفام[/caption]

 
کد خبر 37577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =