آمفی‌تئاتر الجم نوعی تماشاخانه تخم‌مرغی‌شکل مربوط به امپراتوری رم باستان به سبک کولوسئوم شهر رم است که در شهر ال‌جم در کشور تونس قرار دارد. این آمفی‌تئاتر حدود سال 238 میلادی در شهر تیسدروس با نام امروزی الجم ساخته شده است و امروزه به‌ عنوان یکی از ویرانه‌های سنگی دوره امپراتوری رم که به بهترین شکل حفظ شده شناخته می‌شود.

آمفی‌تئاتر الجم نوعی تماشاخانه تخم‌مرغی‌شکل مربوط به امپراتوری رم باستان به سبک کولوسئوم شهر رم است که در شهر ال‌جم در کشور تونس قرار دارد[/caption]

همانند بسیاری دیگر از آمفی‌تئاترهای سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری رم، این آمفی‌تئاتر کشور تونس هم ویژه رویدادهایی ساخته شد که قرار بود با حضور تماشاگران برگزار شود.

این سازه تاریخی که احتمالا گنجایش 35هزار نفر را داشته باشد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آمفی‌تئاترهای جهان شناخته می‌شود و به‌همین‌علت از سال 1979 جزء فهرست میراث جهانی یونسکو است.
 

این آمفی‌تئاتر حدود سال 238 میلادی در شهر تیسدروس با نام امروزی الجم ساخته شده است و امروزه به‌عنوان یکی از ویرانه‌های سنگی دوره امپراتوری رم که به بهترین شکل حفظ شده شناخته می‌شود [/caption]

دوشنبه شب 18 ژوئن (28 خرداد) در اتفاقی عجیب، هواداران تیم‌ ملی فوتبال تونس اجازه یافتند دیدار این تیم را مقابل تیم فوتبال انگلیس ازطریق نمایشگرهای بزرگی که داخل و خارج از این آمفی‌تئاتر نصب شده بودند تماشا کنند.

 

همانند بسیاری دیگر از آمفی‌تئاترهای سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری رم، این آمفی‌تئاتر کشور تونس هم ویژه رویدادهایی ساخته شد که قرار بود با حضور تماشاگران برگزار شود[/caption]

بعضی از برنامه‌های هنری به‌ویژه کنسرت‌های کلاسیک می‌توانند با محدودیت‌ها و شرایط خاصی در سازه‌های تاریخی برگزار شوند. حال سوال اینجا است که حضور طرفداران تیم ملی کشوری برای تماشای مسابقه تیم محبوبشان در یکی از هیجان‌انگیزترین رویدادهای ورزشی جهان در آمفی‌تئاتری که نزدیک به هزار و 800 سال قدمت دارد رفتاری درست است؟ آن‌هم در شرایطی که تماشاچیان نه روی صندلی‌هایی که ویژه این رویداد چیده شده‌اند بلکه روی سکوهایی نشسته‌اند که بخشی از آمفی‌تئاتر است و سنگ‌به‌سنگ آنها ارزش تاریخی و میراثی دارد.
 

شب گذشته در اتفاقی عجیب، هواداران تیم‌ ملی فوتبال تونس اجازه یافتند دیدار این تیم را مقابل تیم فوتبال انگلیس ازطریق نمایشگرهای بزرگی که داخل و خارج از این آمفی‌تئاتر نصب شده بودند تماشا کنند[/caption]

 

عکسی که وبگاه Getty Images از حضور تماشاگران فوتبالی در آمفی‌تئاتر الجم منتشر کرده است[/caption]

تصور کنید با هر خطا، با هر ضربه کرنر و با هر حمله‌ای که به بالا و پایین پریدن تماشاچیان منجر می‌شود چه ضربه‌ای به این سکوهای سنگی وارد می‌شود.

تاکنون یونسکو و مقامات میراث فرهنگی تونس درباره این اتفاق توضیحی ارائه نکرده‌اند اما خبرگزاری فرانسه با انتشار توییت زیر با تیتر: سنت با مدرنیته دیدار می‌کند این اتفاق را بازتاب داد. هرچند این تیتر از نگاه هیجان‌زده فوتبال‌دوستان می‌تواند بسیار جالب‌توجه باشد، اما باید دید از دید دوستداران میراث فرهنگی جهان هم رویدادی فرخنده است که سنت را به مدرنیته پیوند می‌زنند؟
 

کد خبر 37483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =