چمدان : کره‌های جغرافیایی وسیله‌ای هستند که زمانی رونق بسیاری داشتند. شاهان زیادی برای کشورگشایی کره‌های جغرافیایی را هر روز می‌چرخاندند و حاکمان زیادی روی کره‌ جغرافیایی مناطق تحت سلطه خود را تماشا می‌کردند. کره‌هایی که حالا یک شرکت انگلیسی به صورت دست ساز می‌سازد، خاطره آن کره‌ها را زنده می‌کند.



از ناصرالدین شاه تا درس جغرافیا

ناصرالدین شاه کره جغرافیایی عجیبی از جنس طلا داشت. کره‌ای که با الماس‌ها و جواهرات ساخته شده بود. ایران در این کره جغرافیایی مرصع به الماس بود و تهران را یاقوت معروف اورنگ زیبا نمایان کرده بود. کره‌ای که ناصرالدین شاه علاقه‌ زیادی به آن داشت اکنون در موزه جواهرات ایران نگهداری می‌شود و بخشی از گنجینه جواهرات ایران به شمار می‌رود.



در روزگار نه چندان دور که خبری از مپ و گوگل مپ نبود، کره‌های جغرافیایی در خانه‌ها حضوری فعال داشت و چه بسیار تخیل‌های سفر به کشورهای مختلف که با چرخاندن این زمین کوچک شکل می‌گرفت. نوجوان‌های زیادی با چرخاندن این کره نام کشورها و پایتخت‌ آنها را حفظ می‌کردند. زمین هنوز هم به همان سیاق به دور خود می‌چرخد اما کره‌های جغرافیایی کم کم با ظهور تکنولوژی‌های جدید از چرخیدن ایستادند و راهی خاطرات و نوستالژی‌ها شدند.



جرقه هدیه تولد 80 سالگی پدر

پیتر بلربی چند سال پیش به دنبال هدیه تولد متفاوتی برای تولد 80 سالگی پدرش می‌گشت. کره جفرافیایی سیاسی انتخاب او بود که به دلیل گران بودن و شکنندگی از خرید آن منصرف شد. پس از آن او دو کره دست‌ساز سفارش داد که چند هزار پوند و چهار ماه زمان نیز برای آن هزینه کرد و از نتیجه راضی نبود. اینها جرقه‌ای شد تا پیتر شرکت بلربی و شرکا را راه اندازی کند. شرکتی که اکنون یکی از دو شرکت ساخت دست‌ساز کره‌های جغرافیایی در جهان است.



اتاق کوچک و زیبایی در شهر لندن حالا محل ساخت ده‌ها کره جغرافیایی دست‌ساز است. کره‌هایی که چند صد دلار و گاهی چند هزار دلار قیمت دارند. کمپانی بلربی و شرکا شرکت خصوصی انگلیسی است که سال 2008 در شمال لندن تاسیس و تخصصش تولید کره جغرافیای دست‌ساز است.



کره‌ها چطور ساخته می‌شوند؟

کره‌های شرکت بلربی کاملا دست‌ساز هستند و طرح‌های روی آن را با دست نقاشی می‌کنند. این کره‌ها از گچ تو خالی ساخته شده‌اند. جزییات روی کره از نقشه‌های معاصر توسط نرم افزار ادوب ایلاستر برداشت و  نقشه‌ها روی کاغذ پرینت گرفته می‌شوند. پس از آن اهالی شرکت بلربی تمام جزییات را روی آنها نقاشی می‌کنند.



از چرچیل تا هوگو و فیل

کمپانی بلربی کره‌های معروف دست‌سازی در جهان دارد. یکی از کره‌ها در فیلم هوگو ساخته مارتین اسکورسیزی استفاده شده است. کره دیگری از آنها سال 2012 در نخستین نمایشگاه جامعه جغرافیایی سلطنتی به نمایش در آمد.

[caption id="attachment_237719" align="aligncenter" width="858"]کره تخم‌مرغی کره تخم‌مرغی[/caption]

در سال 2012 یک کره تخم مرغی شکل در یک حراجی به قیمت  11000 به فروش رفت. هزینه این کره تخم مرغی شکل به نفع سازمان خانواده فیل (ان جی او که برای بقای فیل آسیایی و زیستگاهش تلاش می‌کند) بود. شرکت بلربی همچنین کره عظیمی که حدود 127 سانتیمتر قطر دارد را ساخته که بزرگترین کره دست‌ساز است. آنها این کره را به چرچیل و روزولت تقدیم کرده و آن را کره چرچیل نامیده‌اند.

 

[video width="480" height="600" mp4="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/07/doc_2019-07-31_12-40-12.mp4"][/video]

 

 
کد خبر 37461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =