چمدان : صدای کل کشیدن و حرکات موزون دستمال بازی اهالی ایل با لباس‌های دیدنی‌شان شور و شوقی در چادرهای سیاه عشایر برپا کرده است. عروسی همه عشایر ایل را جمع می‌کند تا زمان‌شان را به شادی بگذرانند و عروس و داماد را راهی زندگی مشترک کنند.

این‌بار اما عروسی متفاوتی در ایل برپا شده است. عروس اهل برزیل و داماد اهل آلمان است و آنها هزاران کیلومتر سفر کرده‌اند تا عروسی‌شان را به سبک عشایر فارس و در محل زندگی آنها برگزار کنند. این عروسی به شکل سنتی ایل برگزار شد و این زوج به دور از وطن‌های خود، زندگی مشترک‌شان را در ایران و در میان عشایر جشن گرفتند.

امیر میری مدیر اقامتگاه بوم‌گردی آقامیر درباره برگزاری این عروسی می‌گوید: یک خانم برزیلی و آقای آلمانی درخواست داده بودند که مراسم عروسی خود را در ایل و به سبک و سیاق سنتی آن برگزار کنند و این درخواست خودشان بود. عروسی را در ایل عشایری باصری و با رسوم این ایل برگزار کردیم.



او درباره نحوه برگزاری این عروسی می‌گوید: تنها مراسم عروسی اینجا برگزار شد. احتمالا آنها ثبت رسمی ازدواج‌شان را در کشور خودشان انجام داده‌اند. عروس و داماد تنها بودند و مهمانی نداشتند اما مراسم آنها همزمان با یک عروسی عشایری دیگر شد و هر دو را با هم برگزار کردیم.

میری درباره جذابیت عروسی‌ عشایر برای گردشگران به چمدان می‌گوید: سال‌هاست که عروسی عشایری جزو برنامه‌های ما برای گردشگران خارجی است. اگر در زمان حضور آنها عروسی در ایل برپا باشد حتما در آن شرکت خواهند کرد و تور عروسی عشایر ما بین شرکت‌هایی که تور ورودی خارجی برگزاری می‌کند، شناخته شده است.
به گزارش چمدان، آیین‌ها و رسوم‌های ایل و عشایر ایرانی به دلیل ریشه‌های فرهنگی و تاریخی می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران تبدیل شود. آیین‌هایی که می‌تواند توجه گردشگران را در جهان جلب کند و تبدیل به دلیلی برای سفر به ایران شوند. گردشگری همچنین می‌تواند به اقتصاد ایل‌ها و عشایر نیز کمک کند.


ایل باصری تنها باقی‌ماندهٔ قبیله پاسارگادیان است که در دوره‌های اشکانی و ساسانی به رم کاریان معروف شدند.




کد خبر 36615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =