در جست‌وجوی راهی برای حل مشکل گردشگر اضافی | آمستردام؛ شهری با 14میلیون بازدیدکننده در سال

چمدان : درشرایطی که تقریباً تمام نقاط جهان از جذب بالای گردشگر خوشنود هستند برخی از شهرها ازجمله آمستردام در وضعیت کاملاً مخالفی قرار دارند و به‌دلیل تعداد بالای گردشگر با مشکلاتی جدی مواجه شده‌اند.

تعداد جاذبه‌های شهرها می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای جذب گردشگر باشد و به‌همین‌علت بسیاری از شهرهای جهان در تلاش‌اند تا تعداد جاذبه‌هایشان را افزایش دهد.

اما این میان، شهرهایی هم وجود دارند که به‌دلیل تعداد بالای گردشگر، مقرارتی را برای کنترل تعداد بازدیدکنندگان درنظر گرفته‌اند. برای مثال، شهر سانتورینی در یونان فقط به 8هزار بازدیدکننده در روز اجازه ورود می‌دهد. پنج سرزمین (چینکوئه تِرِه) در ایتالیا در هر فصل بازدید مجوز ورود 1.5میلیون نفر را صادر می‌کند. شهردار بارسلونا در اسپانیا هم پیشنهاد داده است که مالیات جدیدی برای گردشگران مقرر و تعداد بازدیدکنندگان محدود شود.

آمستردادم شهری است که سالانه بیش‌از 14میلیون بازدیدکننده دارد اما مقامات این شهر معتقدند که نباید محدودیتی برای ورود در نظر گرفت و باید راه‌حل‌های خلاقانه دیگری را جست‌وجو کرد.

گیرته اودو، رییس گردشگری آمستردام در این خصوص می‌گوید: «ما شهری باز و بردبار هستیم. بنابراین، چگونه می‌توانید تصور کنید که به شما بگوییم "به اینجا خوش نیامده‌اید"؟

اودو و گروه «من آمستردادم» (I amsterdam) در دو سال اخیر تلاش کرده‌اند با زیرکی گردشگران را از جاذبه‌های بسیار معروف این شهر دور کنند. یکی از کارهایی که برای رسیدن به این هدف از آن بهره گرفته‌اند لزوم استفاده گردشگران از «کارت شهر» (City Card) است. این کارت دسترسی به تعداد زیادی از جاذبه‌های آمستردام و استفاده رایگان از حمل‌ونقل عمومی برای رسیدن به جاذبه‌های خلوت‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. ازسوی‌دیگر، رفتار گردشگر در بازدید از اماکن دیدنی برای بررسی در تراشه این کارت ذخیره می‌شود.

اودو ادامه می‌دهد: «ما می‌توانیم ببینیم مردم دقیقاً چگونه رفتار می‌کنند. برای مثال، می‌دانیم هرکسی به شهر می‌آیند صبح اول وقت به موزه ون‌گوگ می‌رود و بعد‌ازظهر روی کانال آب قایق‌سواری می‌کند.»

پس از تحلیل رفتار گردشگران، گروه «من آمستردام» شروع کرد به تغییردادن الگوی رفتاری آن‌ها. برای مثال، وقتی بازدیدکنندگان برای خریدن کارت شهر می‌روند متصدیان به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند که اگر صبح به قایق‌سواری بروند خلوت‌تر است.
اودو و گروه «من آمستردادم» در دو سال اخیر تلاش کرده‌اند با زیرکی گردشگران را از جاذبه‌های بسیار معروف این شهر دور کنند. یکی از کارهایی که برای رسیدن به این هدف از آن بهره گرفته‌اند لزوم استفاده گردشگران از «کارت شهر» (City Card) است. این کارت دسترسی به تعداد زیادی از جاذبه‌های آمستردام و استفاده رایگان از حمل‌ونقل عمومی برای رسیدن به جاذبه‌های خلوت‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. ازسوی‌دیگر، رفتار گردشگر در بازدید از اماکن دیدنی برای بررسی در تراشه این کارت ذخیره می‌شود

یکی دیگر از سیاست‌گذاری‌های مقامات گردشگری پایتخت هلند تغییر نام جاذبه‌های مشهور است. برای مثال، منطقه زاندوورت در فاصله 18 مایلی از مرکز شهر به ساحل آمستردام تغییر نام داده است تا گردشگران بین‌المللی با این محل بیشتر احساس صمیمت کنند و حس کنجکاویشان برای بازدید از آن تحریک شود. از سوی دیگر، رسیدن به این مقصد با وسایل حمل‌ونقل عمومی برای گردشگرانی که کارت شهر دارند رایگان است.

فناوری یکی دیگر از امکاناتی است که نقش مهمی در توزیع متوازن گردشگران در شهر و تمرکززدایی از جاذبه‌های معروف ایفا می‌کند. برای مثال، اپلیکیشن‌ «شهر را پیداکن» (Discover the City) زمانی‌که جاذبه‌ای شلوغ‌تر از حد معمول باشد به کاربران پیغام می‌فرستد و جاذبه‌های خلوت‌تر را به‌عنوان جایگزین در آن موقعیت زمانی خاص پیشنهاد می‌دهد.

[related-post id="4203"]
کد خبر 3660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =