چمدان : پل تاریخی لنگرود است که با نام پل خشتی یا خشتِ‌پل شناخته می‌شود. از مهم‌ترین پل‌های تاریخی که در استان گیلان وجود دارد، از تاریخ احداث و نام بانی این پل اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما دوره‌های مرمتی متعددی را از دوره قاجار تا به اکنون، پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد چهره ابتدایی این پل در طی این مرمت‌های اصولی و غیراصولی تغییراتی را به خود دیده است.

«ولی جهانی» معاون میراث فرهنگی استان گیلان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه پل تاریخی لنگرود از دوره های قبل دوره های مرمتی متعددی داشته است از همین رو در مرمت جدید به منظور حفظ پایداری پل، پژوهش های تاریخی مربوط به این پل انجام شد. همچنین بررسی و اسناد و مدارک مرتبط با بنای این پل و نیز متون تاریخی، جغرافیایی و سایر شواهدی که به نحوی به موضوع احداث، تعمیر و مرمت، استفاده و یا توصیف این پل پرداخته سبب شده به درک درستی از ویژگی‌های تاریخی پل دست پیدا کنیم و اصول مرمتی را بر اساس مستندات تاریخی تهیه و با اطلاعات کامل در اختیار پیمانکار قرار دهیم.

وی با اشاره به اقلیم گیلان و روند بالای نفوذ رطوبت و انتقال آن به اجزای بنا نسبت به سایر نقاط کشور بر لزوم جداسازی مصالح پوسیده از اصل بنا و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گلسنگ و جلبک در سطح مصالح تاکید کرد و افزود:مسلما این‌گونه فعالیت‌ها باعث تغییراتی در ظاهر اثر نسبت به قبل از آن می‌شود که همین امر از عمده نگرانی‌های مردم لنگرود بوده است.



معاون میراث فرهنگی گیلان همچنین تاکید کرد: با توجه به مرمت های غیر اصولی که در دوران های گذشته روی این بنا انجام شده موجب شده ساختار فضای بنا در سطح الرضی با مشکلات روبرو شود که در این فاز مرمتی سعی خواهد شد کالبد بنا در سطح به حالت اولیه بر گردد تا بتوان عبور مرور روی این پل به آسانی صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ وی عمده ترین فعالیت های مرمتی این دوره را بند کشی بنای پل خشتی دانست. به گفته جهانی، درحال حاضر برای مرمت این بنا کارگاه تجهیز شده وداربست بر تمامی جوانب پل زده شده ومرمت آن با نظارت دفتر فنی میراث فرهنگی گیلان اغاز شده است.

وی اعلام کرد: مدت اجرای این پروژه 3ماه در نظر گرفته شده است ومحل اعتبارات در نظر گرفته استانی و ملی وبه صورت اوراق است. هرچند اعتبارات در نظر گرفته شده برای این امر کافی نبوده است ولی تلاش شده مرمت این پل کاملا اصولی انجام شود.

پل خشتی لنگرود (خشتِ‌ پل) بر روی رودخانه لنگرود و در سر راه قدیمی لاهیجان به لنگرود ساخته و امروزه در مرکز این شهر و نزدیک به بازار سماکان واقع شده است. این پل که معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود است در حال حاضر دو بخش شرقی و غربی شهر یعنی دو محله قدیمی راه‌پشته و فشکالی‌محله را به هم متصل می‌کند. ارتفاع پل از سطح آب‌های آزاد حدود 5- متر است و راستای آن در جهت شمال، شمال غربی- جنوب، جنوب شرقی است.
کد خبر 36472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =