چمدان : بر اساس آنچه یک شاهد عینی حاضر در محل حادثه گفت: این افراد در صحبت‌ها و فریادهایشان نسبت به آنچه سیاهپوش نکردن ساختمان شهرداری در ایام رحلت امام خمینی(ره) و شب‌های قدر دانسته‌اند، نسبت به سیاهپوش کردن و شعارنویسی روی نمای سفید این بنای تاریخی اقدام کرده‌اند.

تأخیر شهرداری در انجام وظایف محوله؛ علت اتفاقات اخیر

علیرضا انصاری معاون سیاسی فرمانداری رشت ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته توسط فرمانداری رشت به گیل نگاه گفت: متناسب با این ایام جلسات متعددی در فرمانداری رشت صورت گرفت و بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفت بنا شد تا هر کدام از نهادها مسئولیت‌هایی را برای اجرای در سیما و منظر شهری به عهده بگیرند اما تأخیر زمانی در اجرای فضاسازی ساختمان شهرداری رشت موجب به وجود آمدن اعتراضاتی شد که خوشبختانه اکنون با دستور مستقیم فرماندار شهرستان رشت کار فضاسازی به پایان رسیده و پارچه‌های سیاه بر بخش‌هایی از ساختمان شهرداری نصب شده است.

اگر واقعاً دغدغه داشتند کافی بود تذکر بدهند

او در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا فرمانداری رشت و سایر نهادهای زیرمجموعه به مسئله تخریب ساختمان شهرداری ورود نکرده‌اند، گفت: آقایانی که دست به چنین اقدامی زدند اگر واقعاً دغدغه این بحث را داشتند کافی بود تذکری به مسئولان شهرداری می‌دادند و طبیعتاً اعتراض و دغدغه آن‌ها مورد توجه مسئولان مربوطه در شهرداری رشت قرار می‌گرفت.

انصاری در ادامه ضمن پاسخ به این سؤال که چرا با وجود غیرقانونی بودن این اقدام از سوی هیچ نهادی، حتی نگهبانان ساختمان شهرداری و نیروی انتظامی مقابله‌ای صورت نگرفته است، گفت: چگونگی این قضیه در دست بررسی است تا ببینیم که چگونه اقدام به شعارنویسی کرده‌اند. معاون سیاسی فرمانداری رشت همچنین گفت: در کلیت این قضیه نمی‌شود پدیرفت که هرکسی فعلی را درست تشخیص داد آن را به انجام برساند و طبیعتا اگر در نهادهای مربوطه غیرقانونی بودن این اقدام ثابت شود حتما مورد پیگیری قضایی قرار خواهد گرفت.

[caption id="attachment_36158" align="aligncenter" width="684"] کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت ساختمانی است که بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ خورشیدی به دستور ادارهٔ بلدیه رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری در شهر رشت با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تاکنون به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته‌ است[/caption]

واکنش شهردار رشت

مسعود نصرتی شهردار رشت نیز با غیرموجه دانستن این اقدام به گیل نگاه گفت: اقدام صورت گرفته اصلا قابل قبول و فرهنگی نیست.

نصرتی افزود: شهر رشت مسائل و مشکلات عمده‌ای دارد که باید با همدلی و تلاش بی‌وقفه به فکر پیگیری و حل آنها باشیم و نباید وقت خود را درگیر مسائلی این چنین کنیم.

ماجرای درگیری عضو شورا و رمزگشایی از یک نامه سرگشاده

از طرف دیگر ، شب گذشته خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از درگیری مشاور یکی از سازمان‌های شهرداری رشت با یک عضو شورای شهر داشت. به گفته این سایت خبری این اتفاق در شرایطی رخ داد که عضو شورای شهر رشت به وضعیت مناسب سازی شهر در لیالی قدر و ایام رحلت امام خمینی (ره) و عدم سیاه پوش شدن شهر توسط شهرداری معترض شد.

اگرچه این خبر مبهم بود اما ساعاتی بعد کامران کاشفی از مشاوران سازمان‌های تابعه شهرداری با انتشار نامه‌ای سرگشاده در فضای مجازی خطاب به محمدحسن علیپور عضو شورای شهر رشت به طور غیرمستقیم خبر فوق را تایید و جزئیات آن را تشریح کرد.

کاشفی در بخشی از این نامه آورده است: «لحظاتی از آغاز سیاهپوش شدن پیاده راه نگذشته بود که شما به دور از رعایت شان و شخصیت اعضایِ خدوم و محترم شورا و شهردار و برخی مدیران و کارکنان شریف شهرداری را با صدایِ بلند و فریاد مورد اهانت قرار دادید و مدام در حرف‌هایتان گفتید که از طرف مسوولین عالی رتبه سپاه محترم قدس گیلان و امام جمعه محترم و معزز شهرستان رشت تحت فشار هستید که پس از تحقیق و بررسی توسط این اشخاص حقوقی این موضوع کاملا تکذیب شد»

کاشفی در ادامه نکاتی را ذکر می‌کند که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با موضوع تخریب ساختمان شهرداری رشت نیست: «اعتراض من به شما صرفا جهت رعایت احترام در کلامتان بود که به بنده توهین نموده و به سمتم حمله‌ور شدید. با حرکت کودکانه و بدون تدبیر و احساسی شما در شب گذشته بهانه‌ای برای شبکه‌هایِ مجازی معاند با نظام بوجود آمد تا در فضای مجازی با نوشتن توئیت‌هایِ مختلف که از امروز آغاز شدهبار دیگر حقارتشان بیش از پیش به چشم بیاید»

به نظر می رسد اشاره کاشفی به واکنش‌های متعدد کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به تصاویر منتشر شده از شعارنویسی روی بنای ساختمان شهرداری است.

[caption id="attachment_36159" align="aligncenter" width="800"] شعارنویسی عده‌ای در پایان شب 14 خرداد بر روی اثر ثبت ملی کاخ شهرداری رشت[/caption]

سخنان مبهم علیپور

محمدحسن علیپور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در گفت و گویی کوتاه ضمن پرهیز از ارائه توضیحات نسبت به درگیری با کاشفی، ارائه توضیحات راجع به این ماجرا را به صحن شورای شهر موکول کرد. علیپور همچنین با ابراز بی‌اطلاعی کامل از شعارنویسی روی ساختمان شهرداری رشت گفت: اگر چنین اتفاقی افتاده است حتما باید پیگیری کنیم، در اولین فرصت از همکاران اطلاعات لازم را خواهم گرفت تا مشخص شود چگونه این شعارنویسی ها رخ داده است.

رفتار همکار ما مساله را پیچیده کرد؛ از مردم عذرخواهی می کنیم

محمدحسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز درخصوص وقایع شب گذشته گفت: در چندسال اخیر طبق مصوبه‌ای که از سوی سازمان میراث فرهنگی به شهرداری رشت ابلاغ شده است، مقرر شده که ساختمان‌ شهرداری که ثبت ملی است، کمتر به وسیله المان‌های مختلف آذین شود و به جای آن در سایر نواحی پیاده راه فرهنگی قرار دادن المان‌های مناسبتی در دستورکار قرار بگیرد.

عاقل منش همچنین افزود: اگر هم اعتراضی مطرح است باید آن را با زبان گفتگو حل کنیم و چه دلیلی دارد که با انجام این قبیل اقدامات قهرآمیز چهره فرهنگی مردم و شهر رشت را خراب کنیم.

عاقل منش که در زمان وقوع حادثه در ساختمان شهرداری حضور داشته، در توضیح اتفاق گفت: ما ساعت حوالی ۱۱ در ساختمان شهرداری بودیم و تا مطلع شدیم که ماجرا از چه قرار است. سعی کردیم که با وساطت ماجرا را پایان دهیم اما متاسفانه تا پایین رسیدیم این‌ها شعارها را نوشته بودند.

او همچنین افزود: متاسفانه یکی از همکاران ما به عنوان عضو شورا به جای آن که در این طرف معادله قرار بگیرد و خود را از طرف شورا بداند و از اقدامات آن دفاع کند، در نقطه مقابل ما ایستاد و با هیجانی کردن معترضان مسئله را پیچیده کرد.

[caption id="attachment_36161" align="aligncenter" width="751"] نبض خبر هم از واکنش مسوولان مختلف و رد و بدل شدن یادداشت‌هایی بین آنها در رشت خبر می‌دهد[/caption]

او افزود: قصوری در حوزه روابط عمومی شهرداری رخ داده که باعث شده زمان بندی تبلیغات و فضاسازی اندکی به تأخیر بیفتد اما این که ما بخواهیم زبان خود را به گونه دیگر به روی این اتفاق باز کنیم شایسته فرهنگ ما نیست؛ کارها طبق برنامه ریزی درحال انجام بود و پیمانکار درحال نصب پارچه‌ها و بنرها بود اما متاسفانه در حین این اقدامات، ناگهان این واکنش ها صورت گرفت.

عاقل منش اضافه کرد: این مسئله هم حتماً باید مورد بررسی قرار بگیرد که چرا کادر حفاظتی ساختمان شهرداری و نیروی انتظامی در مقابل چنین اقدام خودسرانه‌ای ایستادگی نکردند.

عضو شورای شهر رشت با اظهار تأسف از وقوع چنین اتفاقی گفت: از همه مردم رشت عذرخواهی می‌کنم.

ساختمان تاریخی شهرداری رشت که از سال ۱۳۶۵ به عنوان اثر ملی ثبت میراثی شده است از مهمترین اماکن گردشگری و یکی از نمادهای بصری گیلان محسوب می شود. بلافاصله پس از شعارنویسی ها، دیوارها به طور موقت توسط شهرداری رشت رنگ آمیزی و شعارها پاکسازی شد.
کد خبر 36155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • dr ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    اینم از فرهنگ انقلابی