واکنش مرکز میراث ناملموس تهران به گزارش چمدان

چمدان :  در متن این توضیحات آمده است:

1. مرکز میراث ناملموس تهران مرکزی مستقل تحت نظارت یونسکو است و مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تمامی ادوار مساعدت های لازم در حمایت از این مرکز را داشته اند.

2. مصوبه ی شورای حکام است که نماینده ی جمهوری اسلامی ایران و نماینده ی سازمان، معاون میراث فرهنگی وقت سازمان باشد. علت این تصمیم گیری چند عامل از جمله ارتباط مستقیم امورات مرکز به این حوزه، دسترسی ها و تسهیل ارتباطات مختلف درون سازمانی، فراسازمانی و بین المللی، به ویژه در بحث تأمین بودجه و ارتباط با یونسکو و تشکلهای وابسته به آن و جامعیت اموراتی بوده که در حوزهی اختیارات معاونت میراث فرهنگی قرار می گیرند و کلیه ی حوزه های میراث ناملموس با آنها پوشش داده می شوند.

3. رئیس پیشین این مرکز، پس از ساماندهی زیربنایی مرکز و رساندن آن از سطح یک قرارداد فیمابین دولت و یونسکو به یک مرکز با کارنامهی قابل قبول یونسکو و کشورهای منطقه و برگزاری منظم اجلاسها، کارگاهها، همایشها و ....، در سال 1395 به افتخار بازنشستگی نائل آمد و به دلیل برنامه ریزی های خانوادگی، با اطلاع سازمان و یونسکو تصمیم به قطع ارتباط با مرکز گرفتند که مورد موافقت قرار گرفت.در دوره پس از عدم حضور ایشان،سرپرستی مرکز به معاون مرکز یاد شده تفویض شد. طبق مقررات، تا زمان تشکیل شورای حکام بعد، تحت نظر سرپرست منصوب رئیس شورای حکام اداره میگردد تا زمانی که شورای حکام از میان نامزدهای پیشنهادی واجد شرایط، مناسبترین فرد را به عنوان رئیس مرکز انتخاب کنند.

4. شایان ذکر است که رئیس مرکز از دیدگاه یونسکو حکم رئیس یک دبیرخانه ی منطقهای یونسکو را داردکه تحت نظارت شورای حکام فعالیت دارد.شورای حکام هر سال یک بار تشکیل جلسه میدهد و صرفاً نقش سرپرستی و هدایت امور مرکز و تصویب مصوبات کلان و خط مشی راهبردی مرکز را دارد.

5. بودجه ی ارزیابی مرکز سه سال پیش تأمین شد .معذلک یونسکو روند ارزیابی مرکز را پس از اصلاح جدول زمانی درونی خود، از آن زمان به سال 1397 موکول کرد. این مبلغ در سال جاری پس از مکاتبات لازم با یونسکو و دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو، تأمین و واریز گردید. خوشبختانه علیرغم محدودیت ها این مرکز از نظر بودجه ای با مشکل خاصی مواجه نشده است.

6. کارنامهی مرکز به هیچ وجه کارنامه ی ضعیفی نبوده است. مراجعه به سایت یونسکو و مرور گزارشات سالانه ی مرکز و همچنین سوابق و گزارش فعالیتهای مرکز که در وب سایت مرکز و خبرگزاری میراث منتشر شده است، بیانگر آن است که این مرکز به طور منظم ، همایشها، اجلاسها، رویدادها و دوره های آموزشی منظمی را طبق برنامه فعالیتهای سالانه ی خود انجام داده است.

7. ترکیه از سال 2013 عضو مرکز میراث ناملموس تهران است. یکی از نقاط درخشان در کارنامه مرکز آن است که مرکز توانسته با جلب همکاریهای منطقهای، سیزده کشور از جمع 24 کشور حوزهی جغرافیایی خود را رسماً به عضویت خود در آورد که این موضوع در یونسکو بسیار مورد توجه واقع شده تا آنجا که در سال 2014، در اجلاس مراکز مقوله 2 جهان، از رییس مرکز خواسته شد، گزارش مبسوطی از راهبرد مرکز در جلب همکاری منطقه ای، به عنوان یک الگوی موفق برای سایر مراکز ارائه نماید. مرکز و یونسکو تلاش می کنند تا با وضع قوانین جدید، امکان عضویت کشورها را علاوه بر عضویت در مرکز، در شورای حکام نیز فراهم کنند.

8. پایگاه اطلاع رسانی مرکز وبگاه آن است که به دو زبان فارسی و انگلیسی به نشر گزارشات و اطلاعرسانی میپردازد. علاوه بر آن اخبار مرکز در شبکه ی یونسکو و مراکز مقولهی 2 نیز موجود است. چاپ و انتشار نشریه جزو وظایف کانونی و اصلی مرکز نیست و یونسکو، مرکز را در وهله ی نخست، مأمور برگزاری کارگاه آموزشی در کشورهای عضو و منطقه کرده است، که این امر سالانه در برنامه فعالیتهای مرکز در حال انجام و پیگیری است. معذلک مرکز در حال تلاش برای جلب نظر مساعد یونسکو و شورای حکام است تا با رعایت صرفه جویی های اصولی انتشار، نشریه ای عمدتاً مجازی و الکترونیکی با برونداد چاپی محدود نیز به مجموعه فعالیتهای مرکز در سالجاری بیافزاید.

9. علاوه بر مرکز ایران، مراکز ژاپن و الجزایر و مرکز در دست تأسیس بلژیک هم وظیفه ی پژوهش در این حوزه را بر عهده دارند و اساساً 5 مرکز منطقه ای دیگر یعنی مراکز پرو، کره، چین، بلغارستان و برزیل هم به هر صورت با پژوهش در موضوع میراث ناملموس همراه هستند.

10. اکشن پلن یا برنامه فعالیتهای مرکز، مطابق روال معمول تدوین شده و مرکز درحال برنامه ریزی نشست شورای حکام است که قرار است با رعایت تقویم زمانی یونسکو وموافقت اعضا در آینده نزدیک تشکیل شود. لازم به ذکر است که بحث تشکیل شورای حکام و بحث ارزیابی دو مقوله ی کاملا جدا هستند و ارتباطی با یکدیگر ندارند.

11. یونسکو تأکید دارد که مرکز مستقل از ساختار اداری سیاسی جمهوری اسلامی ایران و به عنوان یک تشکل بین المللی تحت نظارت یونسکو در ایران فعال باشد، لذا حضور رییس دفتر ثبت آثار، یا مجمع تشخیص مصلحت و دیگر سازمانهای ایرانی مخالف سیاستهای یونسکویی است و باعث می شود که مرکز روح بی طرف بین المللی خود را از دست بدهد و این از نظر یونسکو نقطه منفی تلقی می شود.

[related-post id="35618"]
کد خبر 36047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =