چمدان :  در ابتدای ورود به محوطه فرهنگسرای نیاوران، مشاهده بنا بلافاصله ساختمان موزه هنرهای معاصر ایران به یاد می‌آورد، همان نورگیرهای الهام گرفته شده از بادگیر و همان بنای پست مدرن اما در اندازه‌ای کوچکتر.

علت شباهت این دو بنا مشخص است هر دو توسط یک معمار یعنی کامران دیبا طراحی شده‌اند.

فرهنگسرای نیاوران بنایی شرقی غربی است که درون باغی وام گرفته از عناصر باغ‌های ایرانی همانند آب روان در سال 1355 بنا شده و و ورودی آن یادآور هشتی در معماری سنتی ایرانی است. این فرهنگسرا شامل بخش‌هایی همانند کتابخانه، سالن نمایش، کافه-رستوران و نگارخانه است.

در نگارخانه فرهنگسرا راهرویی پیچشی و شیب‌دار شما را به محوطه ورودی و سپس 5 نیم طبقه می‌رساند که از این نیم طبقه‌ها به عنوان سالن‌های گارخانه و همچنین بخش‌های اداری و خدماتی استفاده می‌شود.

ساختمان این بنا با بتون مسلح اجرا شده‌است  و این بنا به عنوان تنها فرهنگسرای متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال میزبان رویدادهای فرهنگی و هنر همانند نمایشگاه عکس، تئاتر، کنسرت و ... است.

فرهنگسرای نیاوران در نزدیکی میدان نیاوران در ابتدای خیابان پاسداران، روبروی پارک نیاوران و در امتداد دفتر سابق فرح پهلوی است که از سال 1367 به پژوهشگاه دانش‌های بنیادین تبدیل شده و ساختمان مدرن آن نیز از طراحی‌های کامران دیبا به حساب می‌آید بنابراین بخشی از سازه‌های این منطقه می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای از معماری معاصر ایران به حساب بیاید.

فرهنگسرای نیاوران در کنار کاخ نیاوران و پارک نیاوران یکی از مهمترین مجموعه‌های گردشگری شمال تهران به حساب می‌آید.

 







[caption id="attachment_36012" align="aligncenter" width="470"] فرهنگسرای نیاوران[/caption]

 
کد خبر 36008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =