چمدان : هرچند با شنیدن نام تندیس عظیم مسیح، در ذهن بیشتر مردم تصویر مجسمه بزرگی که برفراز شهر ریو دو ژانیرو در برزیل قرار دارد تداعی می‌شود، اما تندیس‌های مشابه دیگری در سایر نقاط جهان وجود دارند که از آن جمله می‌توان به تندیس‌هایی در اسپانیا، هاوانا، مکزیک، شیلی، پرتغال، آنگولا و هند اشاره کرد. اما این میان، سه تندیس عظیم مسیح طیف خاصی از گردشگران را مجذوب می‌کند؛ گردشگران زیردریا. زیرا این مجسمه‌ها زیر دریا قرار دارند و فقط گردشگرانی که به غواصی علاقه‌مند هستند می‌توانند از این آثار هنری زیبا بازدید کنند.

 

تندیس مسیح منجی در ریو دو ژانیرو│ این مجسمه عظیم که برفراز شهر ریو دو ژانیرو قرار دارد را مجسمه‌ساز فرانسوی پل لاندوسکی طراحی کرد و یک مهندس برزیلی به نام هیلتور دا سیلوا کوستا به همراه چند مهندس دیگر بین سال‌های 1922 تا 1931 ساخت. ستون پایه این مجسمه 8 متر و ارتفاع خود تندیس 30 متر است و بازوهای آن تا 28 متر در عرض شانه باز شده‌اند. تندیس مسیح منجی که وزن آن 635 تن است و بالای کوه کورکواندو در پارک جنگلی ملی تیخوکا نصب شده است، علاوه‌براینکه به‌عنوان نماد مسیحیت در جهان شناخته می‌شود، شاخص فرهنگی ریو دو ژانیرو و برزیل هم است و در فهرست عجایب هفتگانه جدید جهان قرار دارد.







 

تندیس مسیح اعماق│ نسخه اصلی «مسیح اعماق» مجسمه‌ای است که در آب‌های دریای مدیترانه در سن‌فروتوزو در استان لیگوریا در ایتالیا بین کامولی و پورتوفینو در فاصله 35 کیلومتری شرق شهر جنوا قرار دارد. مسیح اعماق تمثال برونزی از عیسی مسیح است که گوییدو گالتی آن را ساخته است. دویلیو مارکانته، غواص معروف ایتالیایی تصمیم گرفت برای یادبود دوستش داریو گونتزاتی، که اولین ایتالیایی بود که از وسایل غواصی استفاده کرد تندیسی از مسیح در محل مرگ گونتزاتی نصب کند. مارکانته این مجسمه را به گالتی سفارش داد و او تندیس برونزی 2.5 متری 260 کیلوگرمی را ساخت و در آگوست 1954 در محل مرگ گونتزاتی در عمق 17 متری نصب کرد.







 

مسیح اعماق گرانادا│ از تندیس مسیح اعماق دو نسخه دیگر وجود دارد که یکی سنت‌جرج در کشور گرانادا در دریای کارائیب و دیگری در آب‌های کی‌لارگو در فلوریدا است. نسخه دوم مسیح اعماق را یک شرکت دریانوردی ایتالیایی برای قدردانی از مردم گرانادا برای نجات جان مسافران و خدمه کشتی ایتالیایی «بیانکا چی» (سفید سی) به شهر سنت‌جرج اهدا کرد. 22 اکتبر 1961 کشتی بیانکا چی در بندر سنت‌جرج در آتش سوخت و غرق شد اما به‌لطف مردم این شهر، سرنشینانش نجات یافتند. اما نسخه دوم این مجسمه برونزی مسیح با نسخه‌های دیگر تفاوتی مهم دارد؛ به‌جای قرار گرفتن زیر آب، روی سکویی در بندر سنت‌جرج نصب شده است.



 

تندیس مسیح اعماق در فلوریدا│ کی لارگو با برخورداری از حیات‌وحش دریایی گرمسیری خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس به‌عنوان پایتخت غواصی جهان شناخته می‌شود و مجسمه‌ برونزی مسیح در عمق حدود 7.6 متری در منطقه‌ای که صخره‌های خشک کی لارگو در پناهگاه دریایی ملی کیز فلوریدا قرار دارد نصب شده است.  این مجسمه را یک کارآفرین ایتالیایی در حوزه غواصی به‌نام اجیدی کِرِسی در سال 1961 به انجمن زیر آب آمریکا اهدا کرد. این سومین مجسمه برونزی مسیح اعماق است که گوییدو گالتی ساخته است.



کد خبر 35980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =