چمدان : یک خودروی خاص این روزها آماده می‌شود تا به زودی راهی سفری دور و دراز شود. سفری که از تهران شروع و به مسکو ختم می‌شود تا مسافران کرگدن، پیام صلح ایران را به جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه ببرند. یک تیم مستندساز قرار است در طول مسیر پیام‌های مردم را فیلمبرداری کنند و در روسیه به نمایش بگذارند و حاصل سفر ماجراجویانه خود را به یک مستند تبدیل کنند.



 

بوق صلح به صدا در می‌آید

مسیح شریف مستندساز و فعال گردشگری درباره شکل گیری ایده این سفر به چمدان می‌گوید: «ایده اصلی یک کمپین روابط بین‌الملل است. رویداد جام جهانی یک رویداد غیرسیاسی است که می‌توان از آن استفاده کرد تا پیام صلح مردم ایران به دنیا برسد. این بخشی از یک دیپلماسی مردمی است که در جام جهانی بروز خواهد کرد.»

او درباره سفر به روسیه در جام جهانی می‌گوید: «جام جهانی یک رویداد پر جنب و جوش است. تماشاچی‌ها، گردشگران و علاقه مندان فوتبال از سراسر دنیا جمع می‌شوند و مجموعه‌ای از روابط بین آنها شکل می‌گیرد. خاطرم هست در جام جهانی قبلی در کشور برزیل یک تیم مستندساز ایرانی قبل از بازی ایران و آرژانتین به کمپ آرژانتینی‌ها رفته بودند. ابتدا برخورد آنها خوب نبوده است اما بعد با هم دوست شدند و بازی را باهم دیدند و حتی برای برد تیم آرژانتین جشن گرفتند. این رویداد جای مناسبی است که ما نشان دهیم چه اخلاق و رفتاری داریم و پیام صلح خودمان را به دنیا برسانیم.»

حالا یک تیم مستندساز قرار است سوار بر این خودروی خاص مرزهای سه کشور را رد کنند تا به بزرگترین جشن فوتبالی جهان برسند. مسیح شریف می‌گوید: «پس از مطرح شدن این ایده تصمیم گرفتیم که به جام جهانی روسیه به طور زمینی سفر کنیم و پیام صلح ایرانی‎ها را برسانیم. من به همراه سه مستندساز دیگر که با کرگدن پنج نفر می‌شویم این مسیر را با هم طی خواهیم کرد.»

بوق صلح یکی دیگر از ایده‌های این تیم مستند ساز است. شریف درباره این بوق‌ها می‌گوید: «بوق صلح، همان بوق‎های معروف استادیومی است که قرار است بر پیام‌های صلح تایید بگذارند. ما در مسیر از مردم می‌خواهیم پیام خود را برسانند و بوق‌های صلح را بنوازند.»



 

کرگدن خاص جام جهانی

خودروی این تیم مستندساز یکی از جنبه‌های متفاوت آنهاست. خودرویی که حتی در خیابان‌های تهران نگاه‌های بسیاری را به خود جلب می‌کند و کرگدن روی خودرو حسابی تعجب برانگیز است.

مسیح شریف درباره این خودرو می‌گوید: «کرگدن یک خودرو خاص است. این خودرو تولید سال 83 بوده اما برای سفر و ماجراجویی تقویت شده است. موتور، دیفرانسیل، گیربکس و فضای داخلی آن تغییر کرده است. کرگدن محصول استودیوی رویاپردازی کرگدن نارنجی است و از اول اسمش کرگدن بود و ما این اسم را با توجه به کرگدنی که روی آن نقش بسته دوست داشتیم.»

این فعال گردشگری درباره اقامت‌ها و طی مسیر با این خودرو می‌گوید: «بخشی از اقامت ما در چادرهای روی خودرو خواهد بود. البته هر چند روز یکبار به اقامت ثابت نیاز داریم. برآورد ما این است که این مسیر حدود 10 هزار کیلومتر خواهد بود و خودرو را برای این مسیر آماده کرده‌ایم. پلاک‌ها و مجوزها دریافت شده و تا حد امکان وسائل یدکی خودرو را همراه خودمان داریم. هر چند این یک سفر ماجراجویانه است و نمی‌دانیم در طول مسیر چه پیش خواهد آمد.»



 

جمعه از آزادی شروع می‌کنیم

قرار است روز  جمعه مردم جمع شوند در آزادی تا نخستین پیام صلح ضبط شود و سفر کرگدن آغاز شود. مسیح شریف می‌گوید: «روز جمعه 18 خرداد حدود ساعت 11 صبح از میدان آزادی حرکت خواهیم کرد. دو ساعت در تهران از مردم فیلم خواهیم گرفت و پس از آن در کرج و قزوین نیز توقف خواهیم داشت. در روزهای بعدی در زنجان و تبریز نیز پیام‌های مردم را ضبط خواهیم کرد و بعد وارد کشور ارمنستان می‌شویم.»

او درباره برنامه‌هایش در کشورهای دیگر نیز به چمدان می‌گوید: «در کشورهای دیگر برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. در ایروان و تفلیس توقف خواهیم داشت و پیام صلح ایران را به گوششان خواهیم رسید. پس از آن به سمت مسکو حرکت خواهیم کرد و یک روز قبل از افتتاحیه در این شهر نیز برنامه خواهیم داشت. ما تمام طول سفر و اتفاقات را پس از بازگشت مستند خواهیم کردیم. همچنین در طول سفر وقایع را در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهیم کرد.»

این مستند ساز همچنین درباره برنامه‌هایی که در خلال بازی‌های جام جهانی خواهند داشت، می‌گوید: «در روسیه برنامه‌ این است ضمن انتقال پیام هایی که در طول مسیر ضبط کرده ایم، معرفی ایران و صحبت با مردمان کشورهای دیگر را داشته باشیم و حدامکان بتوانیم سه بازی ایران را در استادیوم حضور پیدا کنیم. در طول مسابقات فضاهای شهری را مستند خواهیم کرد. سفر ما از 18 خرداد تا 4 تیر خواهد بود و در مسیر بازگشت برنامه‌مان آزاد است و ممکن است در برخی شهرها بیشتر توقف کنیم.»

شریف درباره تامین هزینه‌های این سفر طولانی نیز می‌گوید: «سعی خواهیم کرد که سفر کم هزنیه ای باشد. کانون سراسری انجمن راهنمایان گردشگری و شورای عالی انجمن های دوستی ایران و سایر ملل، جمعیت ایرانگردی و جهانگردی فانوس ، شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری برین سیر گیتی، ما را در این برنامه حمایت می کنند و آژانس گردشگری ایوار نیز بخش از هزینه ها را متقبل شده است.»

کرگدن طوسی با آن تصویر پرابهت نقش بسته روی خودرو از جمعه سفر خود را آغاز می‌کند و چند روزی مهمان جاده‌های ایران خواهد بود تا بتواند صلح را از مردم دریافت کند و پس از گذر از سه کشور پیام رسان صلح به همه دنیا در جام جهانی 2018 روسیه باشد.

[related-post id="36224"]
کد خبر 35975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =