چمدان : سال 79 میلادی کوه آتشفشانی وزوویو فوران مهیبی کرد در اثر انفجار گدازه، بارانی از خاکستر و سنگ‌ریزه بر سر شهر بارید و در فاصله حدود پنج‌ساعت، ارتفاع خاکستر به یک متر رسید که به اولین ریزش سقف‌ها منجر شد.

پس‌از گذشت چندساعت از شدت فوران گدازه‌های آتشفشان کاسته شد اما باران خاکسترها تا چهار روز بعد هم ادامه داشت و سرانجام حادثه پایان یافت؛ شهر پمپی زیر حدود ۶ متر از مواد آتشفشانی مدفون شد و فقط بقایایی از ستون‌ها و بخش‌های فوقانی ساختمان‌ها در سطح زمین نمایان ماند.

از هزار و ۵۰ قربانی پیداشده ۳۹۴ نفر در لایه‌های سنگی زیرین کشف شدند که تقریباً همه آن‌ها زیر آوار ساختمان‌ها و به‌دلیل وزن بالای مواد آتشفشانی که روی پشت‌بام‌ها انباشه شده بودند مرده‌اند. اما ۶۵۰ نفر دیگر در بخش‌های فوقانی رسوبات آذرآواری کشف شدند که در اثر توده‌های دود داغ در مرحله دوم فوران قربانی شده‌اند.

امروزه، این شهر باستانی به دلیل مردمانی سنگی که از آن‌زمان تاکنون باقی‌مانده‌اند شهرت جهانی دارد. اما این میان، مردی از اهالی پمپی هنگام فرار داخل شکافی افتاده و تا به امروز همانجا زیر تخته سنگی مانده است. اکنون باستان‌شناسان این قربانی جدید فوران وزوویو را در کاوش‌هایشان کشف کرده‌اند که داستانی متفاوت از داستان مردمان سنگی این دیار دارد.

انسان‌شناسان می‌گویند که این اسکلت متعلق به مرد بزرگسالی است که زمان مرگ 30 سال داشته است. براساس محل کشف بدن و موقعیتش، باستان‌شناسان آخرین لحظات زندگی این مرد را تجسم کردند. به‌نظر می‌رسد که او از مرحله اول فوران نجات یافته است اما به‌هر رو سرنوشتش به‌گونه‌ای رقم خورده که هنگام فرار از شهر با زندگی وداع کند.

[related-post id="3421"]



























کد خبر 35932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =