چمدان : عکس‌های سمرقند و بخارا با آن کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای بناهای تاریخی‌شان دل بسیاری را برده است اما سفر به ازبکستان جزو تورهای گران قیمت محسوب می‌شود و با هزینه‌ تورهای ازبکستان، می‌توانید به کشورهای اروپایی سفر کنید.

در عید امسال هزینه تورهای ازبکستان حدود هزار دلار به علاوه هزینه بلیت بود که با قیمت امروز ارز حدود 9 میلیون تومان تمام می‌شود. یکی از دلایل هزینه بالای این تورها، پرواز غیر مستقیم به ازبکستان است.

سال‌ها پیش پرواز مستقیم تهران به تاشکند به دلیل کم رونقی از برنامه پروازی خارج شد و حالا مسافرانی که قصد سفر به ازبکستان را دارند باید با سوار پرواز غیر مستقیم تهران به قزاقستان و قزاقستان به ازبکستان شوند. پروازی که 18 ساعت توقف در مسیر رفت و برگشت دارد و مسافران مجبورند که برای اقامت در الماتی قزاقستان نیز در کنار هزینه هتل، 90 دلار ویزای ترانزیت این کشور را پرداخت کنند. این پرواز با توجه به این که شهر الماتی دورتر از شهر تاشکند از تهران است، پرواز گرانی محسوب می‌شود. در واقع مسافران ازبکستان در این پرواز از روی ازبکستان رد می‌شوند و به شمال این کشور می‌روند و بعد دوباره به برمی‌گردند که این اتفاق در هر دو مسیر رفت و برگشت تکرار می‌شود. اتفاقی که مجموعه هزینه‌های سفر به ازبکستان را افزایش می‌دهد.



تلاش برای برقراری پرواز مستقیم و  تسهیل ویزا

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به تازگی به ازبکستان سفر کرده و در حاشیه این سفر گفته است: «پیشنهادات بسیار مثبتی در زمینه گردشگری و صدور ویزا از سوی ازبکستان داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر خطوط هوایی بین دو کشور را برقرار کنیم.»

در حال حاضر پرواز تهران به تاشکند که 18 ساعت توقف در الماتی قزاقستان حدود 2 و نیم میلیون تومان هزینه دارد. از سوی دیگر ویزای کشور ازبکستان نیز 65 دلار هزینه دارد. در صورت برقرار شدن پرواز مستقیم و حذف ویزا، هزینه‌های سفر به ازبکستان برای ایرانی‌ها کاهش خواهد یافت و بازدید از دو شهر معروف سمرقند و بخارا برای ایرانی‌ها تسهیل خواهد شد.

به گزارش چمدان سمرقند و بخارا دو شهر بزرگ ازبکستان هستند که زبان اهالی آن فارسی است و معماری آن نزدیکی تاریخی به معماری ایران دارند و به دلیل حضورشان در ادبیات بین ایرانی‌ها معروف و همواره جزو مقصدهای جذاب برای سفر بوده‌اند.
کد خبر 35839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =