«از بس که خدا عاشق نقاشی بود ... هر فصل به روی بوم، یک چیز کشید | یک بار ولی گمان کنم شاعر شد ... یک گوشه دنج رفت و پاییز کشید» ...

حالا اگر دوست دارید شاعرانه خدا روی زمین را ببینید پاییز و دل سپردن به طبیعت بهترین کار است. برای این کار کافی است کوله‌تان را بردارید و در پاییز پادشاه فصل‌ها راهی هر جایی شوید که درختان لباس رنگارنگ برتن کرده‌اند و بوم نقاشی هفت رنگی را به تصویر می‌کشند. در این بین جنگل النگدره گرگان پیشنهاد خوبی برای طبیعت‌دوستان است.
 

عکس: حامد خورشیدی

جنگل النگدره که به عنوان یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب شده است، در بلوار ناهارخوران گرگان قرار دارد. رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریبا از وسط آن می‌گذرد. در نزدیکی این رودخانه ۳ چشمه وجود دارد که چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فردی ایجاد کرده است.
 



پوشش گیاهی این جنگل را درختان انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می‌دهد. اگر می‌خواهید ساعاتی در این پارک زیبا اقامت کنید، بهتر است بدانید پارک النگدره از سیستم برق‌رسانی، سرویس‌های بهداشتی، جاده آسفالته، نمازخانه، پارک کودک، زمین ورزش، ساختمان‌های نگهبانی و منطقه کمپینگ برخوردار  است.

این جنگل با مساحتی حدود 185 کیلومتر مربع چشم اندازی بسیار زیبا و دل‌انگیزی دارد.
 

عکس: احمد آق

النگدره در بهار و تابستان و به ویژه در روزهای گرم و آفتابی، مملو از افردی است که از هوای شرجی و گرم شهر به این منطقه می‌آیند. هوای جنگل النگدره حداقل 10 درجه خنکتر از نقاط شهری است.
 

عکس: احمد آق

داخل این جنگل جاده‌ای آسفالته وجود دارد. در دامنه جنگل پوشش گیاهی ویژه و همچنین رودخانه و چشمه‌های بسیار دیدنی، چشم انداز طبیعی خاصی به آن بخشیده است.
 


اما تا در منطقه النگدره هستید سری هم به «توشن» روستایی در 2.5 کیلومتری جنوب شهرگرگان بزنید که در دهستان «انجیرآب» قرار دارد و دارای طبیعت بسیار زیبایی است؛ توشن در لغت نامه دهخدا به معنی کم شدن آب است. این دریاچه در حاشیه جنوبی روستای توشن در النگدره واقع در 5 کیلومتری جنوب شهرستان گرگان قرار دارد.
 



طول دریاچه در حدود 300 متر و عرض آن 130 متر است. ارتفاع دریاچه از سطح دریا 250 متر است.
 


وجود مناطق جنگلی النگدره در کنار دریاچه و سد و وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه فضایی زیبا به این محیط بخشیده است. این منطقه در فصول مختلف مورد استفاده ماهیگیری و کمپینگ قرار می‌گیرد.
 


روستای توشن به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه، آب و هوای معتدل و مرطوب، وجود آببندان، مناطق جنگلی، دریاچه و سد، وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه و همچنین نزدیکی به شهر گرگان از سال‌های گذشته مورد توجه اهالی گرگان و گردشگران قرار گرفته است.
 


حال که تا اینجا قدم رنجه کردید محال است به آبشار رنگو در 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان گوشه چشمی نیاندازید. این آبشار هم از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در 5 کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترس است.

مسیر دسترسی به آبشار رنگو از داخل جنگل‌های پردرخت و تاریک منطقه، مسیری سخت و گمراه‌کننده است که وجود یک راهنمای محلی به رسیدن به آبشار الزامی است. پس از پیمودن 2 کیلومتر از روستای توشن و عبور از مسیری خاکی در میان بوته‌های تمشک و درختان بلند، رودخانه‌ای دیده می‌شود که از چشمه‌های زلال جنگل و ارتفاعات رنگو سرچشمه می‌گیرد.

آبشار رنگو

 حال که در محدوده النگدره از طبیعت بی‌نظیر لذت وافی می‌برید، بهتر است بدانید فقط طبیعت این منطقه مورد توجه نیست بلکه تاریخ این منطقه هم مورد توجه است تا آنجا که محوطه النگدره مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است.

پارک جنگلی النگدره در ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس: محمود شکیبا

جنگل النگدره طبیعتی مناسب برای چهار فصل سال دارد. در بهار و تابستان بسیاری از طبیعت دوستان برای لذت بردن از طبیعت زیبا و هوای مطبوعش راهی این جنگل بکر می شوند. در زمستان‌ها هم برف بازی در جنگل النگدره یکی از تفریحات ویژه گرگانی‌هاست، پاییز هم که با طبیعت رنگارنگش دوستداران خاص خودش را دارد.

 

 

 

 

 

عکس: آزاده نادعلی

 

 

 

 

کد خبر 3583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =