چمدان : سفر در تعطیلات چند روزه تبدیل به فرهنگی بین ایرانیان شده است. وقتی تعطیلات رسمی با تعطیلات آخر هفته تلاقی پیدا می‌کند، جاده‌های کشور شاهد سفرهای پرشمار هستند. تعطیلات نیمه خرداد نیز به دلیل آغاز تعطیلات مدارس و هوای مناسب بهاری، همواره جز تعطیلاتی بوده که سفر در آن رونق داشته است اما با وجود موج ایرانگردی در این ایام موزه‌ها، محوطه‌ها و بناهای تاریخی تعطیل هستند.

اعتراض مجلس به تعطیلی موزه‌ها و اماکن گردشگری و تاریخی

14 خرداد ماه براساس تقویم سازمان میراث فرهنگی تعطیلی رسمی کلیه موزه‌ها، محوطه‌ها و بناهای تاریخی است. در کنار آن در شهرهای کوچک و استان‌های بسیاری موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی تعطیلات آخر هفته را نیز تعطیل هستند و بسیاری از مسافران پشت در بسته موزه‌ها می‌مانند. سال گذشته نیز تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی در تعطیلات نیمه خرداد منجر به اعتراض گردشگران شد. اعتراضی که حتی در مجلس شورای اسلامی نیز انعکاس پیدا کرد.



جبار کوچکی‌نژاد رئیس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی، قاسم احمدی لاشکی عضو هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری مجلس و شهاب نادری نایب رئیس فراکسیون گردشگری سال گذشته پس از تعطیل بودن موزه‌ها در تعطیلات نیمه خرداد به این اتفاق اعتراض کردند و  تعطیلی مراکز گردشگری و موزه‌ها و بناهای تاریخی در ایام تعطیلات رسمی را تخلف دانستند.

این نمایندگان مجلس همچنین خواستار حذف 6 روز تعطیلی موزه‌ها و بناهای تاریخی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شدند.  با این وجود سازمان میراث فرهنگی از 6 روز تعطیلی رسمی موزه‌ها و اماکن تاریخی خود دفاع می‌کند. هر چند این سازمان معتقد است که موزه‌ها تنها در این ایام تعطیل هستند اما در شهرها و استان‌های کوچک اوضاع به گونه دیگری است و تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی دیگر منجر به تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی می‌شود.

امسال دو روز تعطیل است

اگر امسال برای تعطیلات طولانی نیمه خرداد برنامه سفر دارید و در برنامه خود بازدید از موزه‌ها، امکان و محوطه‌های تاریخی را نیز قرار داده‌اید باید بدانید 14 و 16 خرداد ماه موزه‌ها و اماکن تاریخی و گردشگری تعطیل هستند. همچنین دو روز دیگر تعطیلات (پنج شنبه و جمعه) و همچنین روز 15 خرداد (سه شنبه) نیز امکان تعطیلی برخی از موزه‌ها و مراکز تاریخی و گردشگری وجود دارد. هر چند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدعی است که تعطیلات اماکن تحت نظارت این سازمان تنها 6 روز است اما تجربه نشان داده که حتی در شهرهای بزرگ و گردشگر پذیری مانند اصفهان نیز این دستور به طور کامل رعایت نمی‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از موزه‌ها، اماکن تاریخی و گردشگری نیز تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیستند و بخش خصوصی آنها را اداره می‌کند.

چمدان پیشنهاد می‌کند اگر در برنامه تعطیلات نیمه خرداد امسال، موزه‌ها و اماکن تاریخی را قرار داده‌اید، پیش از سفر از تعطیل بودن یا نبودن آنها اطمینان حاصل کنید.
کد خبر 35687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =