چمدان :   در روزهای اخیر نرده‌گذاری سی و سه پل تبدیل به چالشی برای میراث فرهنگی اصفهان شده است. نرده‌هایی چوبی آزمایشی روی این پل که اعتراض گسترده‌ای را به همراه داشت جای خود را به نرده‌های فلزی داده و قرار است این نرده‌ها برای تمام پل اجرایی شود.

همزمان با این اتفاق تصاویری از سی و سه پل منتشر شده که عده‌ای از ناودان تاریخی این پل آویزان شده‌اند. این تصاویر نشان می‌دهد که نگرانی‌ها برای حفاظت از جان گردشگران و شهروندان اصفهانی تنها با نرده‌گذاری و آسیب به نمای بی‌نظیر این پل تاریخی رفع نمی‌شود.

اگر به تصویر دقت کنید نوجوانان و جوانانی را می‌بینید که با عبور از نرده‌های تازه نصب شده به ناودان آویزان شده‌اند. بنابراین به نظر فرهنگسازی ضروری‌تر از نصب نرده‌گذاری به بهانه حفاظت از جان شهروندان در این بنای تاریخی است.

 



خشک شدن دائمی زاینده رود باعث ایجاد نگرانی سازه‌ای برای این پل نیز شده است. برخی معتقدند خشک بودن بستر رودخانه باعث آسیب به سی و سه پل می‌شود. این موضوع حساسیت‌ها را نسبت به این پل تاریخی افزایش داده و طی سال‌های اخیر ترک‌ها و وضعیت سازه‌ای این بنا بارها خبری شده و مورد توجه قرار گرفته است.

 



سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی‌خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض که توسط الله‌وردی‌خان اوندیلادزه بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. گفتنی است این تصاویر توسط کانال گوشه‌های اصفهان ثبت و منتشر شده است.
کد خبر 35426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =